Adab Tidur

on Jumaat, Mei 11, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Ini bukan sekadar entri malam jumaat tetapi harus diamalkan setiap malam ketika hendak tidur. Tidur merupakan suatu ibadah jika kena dengan adab-adabnya.

Adab Tidur.

  1. Membersihkan badan dari najis dan hadas.
  2. Disunatkan berwuduk walaupun berada dalam keadaan hadas besar.
  3. Mengadap kiblat
  4. Membaca doa dan surah-surah tertentu (3 Qul) seperti Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas, dihembuskan ke tangan dan digosokkan ke seluruh badan (ulang 3 kali).






Ranking: 5

17 comments

11 Mei 2012 12:21 PG

Assalam Dik Iza...belum tidur lagi...Insyaallah jadi amalan harian...Amin!

11 Mei 2012 12:33 PG

sebuah peringatan yang baik

11 Mei 2012 1:03 PG

Yup.. kalau boleh.. baca yasin sekali selepas habis solat isyak.. ^_^

11 Mei 2012 2:13 PG

BOleh amalkan sebelum tidur sekejap lagi |!

11 Mei 2012 10:13 PG

Hehehe... Biasa tido main lelap je... Kepenatan kan...

11 Mei 2012 10:38 PG

Cutelah kucing tidur terlentang. Sudah ada adab sunang eloklah dijadikan amalan.

11 Mei 2012 12:08 PTG

sejak ada anak ni baru la tetiap hari baca doa tido sebab baca sama2 ngan anak..hehehe..

11 Mei 2012 12:09 PTG

salam..

insyallah masih mampu untuk amalkannya ;)

11 Mei 2012 3:02 PTG

yela..bila dh ngntuk sgt sampai dh hilang adab nya..huhu

11 Mei 2012 4:14 PTG

Saya cuba amal adab-adab tidur ni =)

11 Mei 2012 4:30 PTG

ingat kena tidur macam kucin tu.. buruk bebenor.. hehe

11 Mei 2012 6:40 PTG

Semoga dipelihara walaupun dalam tidur.

11 Mei 2012 8:41 PTG

kucing tu.. tidur mati tu..
membaca surah2 tu mmg bagus utk menghidarkan diri dari ganguan makhluk halus...

11 Mei 2012 9:34 PTG

mudah sekali mahu dapat pahala
hanya dengan tidur je

11 Mei 2012 10:21 PTG

Nice sharing.. TQ :)

12 Mei 2012 1:24 PG

fuh...
nak kena amalkan...
sebab dah jarang amalkan ni..
ehehheee

12 Mei 2012 10:55 PG

kadang2 wuduk tuh sesekali tertinggal dek kerana mata
dah tak tertahan tgk bantal empuk.. hik3..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved