Hasil Ultrasound

on Jumaat, Mac 25, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.

Minggu lepas aku telah ponteng ke Klinik Kesihatan. Sengaja ponteng sebab my hubby kadang-kala kerja jauh dan ada ketikanya ada breakdown dan perlu diselesaikan secepat mungkin. Jadi awal-awal lagi aku dah berbincang untuk tidak hadir pada tarikh yang ditetapkan oleh jururawat. Biasanya rawatan ditetapkan pada hari Isnin dan Rabu.

Akibatnya, aku mula fobia setiap kali telefon rumah berdering. Dup dap..dup dap..debaran jantung terasa. Ya la, kalau ada naik nombor telefon, tak la aku se"fobia" ini. Setiap kali telefon berdering, kalam kabut aku mencari alasan sebab ponteng klinik. Mula la hidupku tidak tenteram menunggu panggilan telefon dari klinik.

Tiga hari selepas itu, panggilan yang ditunggu-tunggu pun tiba. Nasib baik panggilan dibuat melalui handphone, boleh la aku bersedia dengan jawapan. Aku terpaksa menipu mengatakan aku masih berada di kampung sejak cuti sekolah dan belum pasti bila akan pulang semula ke Perak. Kalau aku katakan aku dah malas nak ke klinik, risau juga kalau-kalau jururawat tu rajin untuk membuat Lawatan Rumah. Sejak aku terima panggilan dari klinik tu, lega rasa hati.

Oleh kerana bekalan ubat dah nak habis, baru aku terasa nak ke klinik tapi bukan ke klinik kerajaan. Nasib baik TNB sediakan panel klinik, itulah pilihan yang aku ada. Kalau dah free, siapa yang tak nak kan? Lagipun jimat masa menunggu. Suka-suka hati dan bila-bila masa saja ikut masa terluang untuk check up. Lagipun doktor tu dari Hospital Kerajaan juga dan yang pastinya doktor perempuan. Tak la malu sangat bila nak scan atau ultrasound.

Pemeriksaan kandungan di klinik panel dibuat sama seperti di klinik kerajaan. Mula-mula check urine, tekanan darah, timbang dan scan. Namun ada perbezaan antara klinik kerajaan dengan klinik panel.

Klinik kerajaan
Perlu mengambil nombor giliran dan menunggu lama (jika ramai pelanggan). Setiap tiga minggu perlu ke klinik untuk berjumpa jururawat dan sebulan sekali perlu ambil darah dan berjumpa Doktor. Selalunya doktor lelaki. Masa yang ada untuk menunggu berlalu begitu sahaja tanpa sebarang pengisian. Sesetengah klinik (di Kedah) ada memberikan penerangan yang berkaitan dengan kehamilan, penyusuan, HIV dan sebagainya tapi malangnya di klinik tersebut, tiada pengisian sebegitu. Jururawat ramai tapi sibuk dengan tugas masing-masing.

Klinik Panel
Selalunya akan telefon klinik dan bertanya samada doktor ada atau tidak pada hari dan masa tersebut. Jimat masa menunggu. Setiap kali temujanji, terus berjumpa doktor dan tak perlu lagi melalui jururawat. Selesai urusan pemeriksaan, ambil ubat dan terus balik.

Inillah hasilnya...
Dari pengalaman lalu kalau di klinik kerajaan, hanya boleh lihat je gambar di scren dan hanya graf bernombor sahaja yang diberi. Di klinik panel, nak gambar kecil atau besar, doktor akan print dan boleh bawa balik ke rumah. Puas hati boleh tengok gambar baby.

Dengan usia kandungan 16 minggu iaitu lebih kurang 4 bulan, Alhamdulillah semuanya ok. Menurut doktor, kedudukan baby ni pelik sikit. Selalunya bayi akan berkeadaan terlentang ke atas tapi baby aku ni macam berkeadaan menunduk menghadap uri. Tapi tak perlu risau kerana kedudukannya akan berubah dan bergerak dari semasa ke semasa. Ukuran dan lilit kepala bayi sesuai dengan usia kandungan.

Temujanji seterusnya, sebulan akan datang. Pesan doktor, jangan lupa telefon dulu sebelum datang.
Ranking: 5

4 comments

25 Mac 2011 2:49 PTG

sukanya tgk gambar scan baby..
dulu masa cute mum pregnant..
print sekali jer..
masa tue kepala dania kat bawah..
sebab tue asyik buang air jer..

25 Mac 2011 3:45 PTG

tahniah..rejeki dtg lg!!!

25 Mac 2011 8:54 PTG

SALAM..
tahniah..
harapan saya mak
dan anak sentiasa
sihat hendaknya

27 Mac 2011 12:25 PG

jaga diri baik2 tau..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved