Pulut Durian.

on Khamis, Julai 28, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Pak Cik Google punya.

Rata-rata tempat sekarang ni dah musim buah dan yang paling popular adalah raja buah iaitu durian walaupun ada sesetengah dari kita tidak menggemarinya. Setiap hari aku di Perlis sejak balik kampung, pasti akan makan sebiji atau lebih buah durian yang di beri oleh jiran. Belum ku sentuh lagi ubat yang Doktor bagi sejak balik ke sini. Lupakan seketika ubat-ubatan yang perlu di ambil kerana aku tak boleh bau atau nak tengok sahaja buah durian tu.

Jika tak ada orang makan, nanti akan rosak. Daripada biarkan ia rosak, baik aku tolong habiskan. He..he..Hantu durian la katakan. Nak habiskan semua durian tu, semua orang bimbang akan kesihatanku. Jadi aku makan la sikit-sikit.

Kalau di utara ni, selain meratah durian mentah-mentah, ada juga yang makan bersama pulut dan dipanggil pulut durian. Mungkin negeri-negeri lain tak pernah makan pulut durian kerana hanya orang utara sahaja yang makan pulut durian seperti ini.

Caranya:
Masak pulut seperti menanak (masak) nasi tetapi air dikurangkan sedikit. Biarkan hingga ia masak. Ada sesetengah tenpat yang masak pulut sibaq iaitu dimasukkan santan ke dalam pulut supaya pulut menjadi lemak manis.

Perah santan (kata orang Kedah) bersama sedikit garam. Sebenarnya perah nyiur (kelapa sagat) bersama sedikit garam.

Setelah pulut masak, cedok (sendukkan) pulut ke dalam pinggan. Letakkan beberapa ulas buah durian di tepi pulut. Taburkan sedikit gula di atas pulut tadi.

Akhir sekali tuangkan santan yang telah diperah tadi ke atas pulut mengikut kesukaan anda. Kalau nak banyak kuah, tuang la banyak sikit.

Dulu-dulu pernah juga makan pulut durian bersama air garam sahaja (menggantikan santan) kerana ketiadaan santan. Dulu nak kait nyiur (kelapa) susah sebab pokok nyiur tinggi. Hanya tunggu buah nyiur luruh sahaja, baru boleh guna. Masa ni santan belum dijual di kedai. Sekarang ni semuanya mudah. Pokok nyiur dah rendah. Santan pun mudah untuk dibeli di pasar-pasar.

Kalau durian tu dibuat pengat durian, serawa atau bubur durian, aku langsung tak teringin nak makan. Kalau di Perak, my hubby yang selalu masakkan bubur durian sendirian dan makan dengan anakku sahaja. Kalau durian mentah, InsyaAllah aku boleh habiskan semua.




Ranking: 5

31 comments

28 Julai 2011 2:19 PG

salam..

amboii!!
lawa durian tu tertonggek noh?
ermm..samalah kita saya pun
makan durian je 2-3 hari ni
dari pulut durian, bubur kacang durian etc..

28 Julai 2011 8:53 PG

Assalam..

Suka juga buah durian cuma bila makan x byk spt zaman kanak2 dulu & x penah makan 'pulut durian' biasanya buat 'pengat durian'.

28 Julai 2011 10:02 PG

Sedapnya tgk pulut durian tuh ☺☺☺

28 Julai 2011 3:36 PTG

@zulkbo
W'salam..
Ya ka?
Musim durian la katakan...

@ozzy
W'salam..
Biasanya pulut durian ni, org utara je yg makan. Org negeri lain tak biasa makan macam tu..

@fiza
hehe..

28 Julai 2011 5:13 PTG

saye orang johor ! tapi saye suke makan pulut durian jugakkk~ Heeee

28 Julai 2011 6:12 PTG

salam;
Durian oh!durian!..kenapa tempat aku belum byk lagi..

28 Julai 2011 6:13 PTG

eh...eh..depa dok layoq kat kita...dok telan ayaq lioq..gedeguk..gedeguk.

28 Julai 2011 6:54 PTG

Salam Iza...my fav nih...mmg suka pulut durian..kena musim dia la nih hehe

28 Julai 2011 6:57 PTG

terliur tengok :(

28 Julai 2011 9:18 PTG

@tiqa ramlan
Ya ka?

@yusuf laili
W'salam..
Ada pokok durian tak kat sana? Kena tunggu pengusaha durian Semenanjung eksport ke sana la nampaknya kalau tak ada pokok durian..

@terataksenja
Biasa la tok, musim durian. Nak makan, balik la Perlis...

@Nine
W'salam..
Betul tu...
ada dusun dak? kalau ada dusun, bulih makan puas-puas..Kalau dusun tunjuk pun boleh juga, la ni kan dah murah..

@muchang
Kesiannya..jamu mata je la ek..

28 Julai 2011 9:48 PTG

This is very delicious and I have even had the one with mangoes too.

28 Julai 2011 10:31 PTG

@Nava.K
Same :)

28 Julai 2011 11:13 PTG

merata2 skrg ni org buat pesta makan durian, almaklum bulan puasa tak lama lagi, buah durian akan terbiar jadi tempoyak..

Tanpa Nama
8 April 2013 12:28 PG

I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you're going
to a famous blogger if you are not already ;)
Cheers!

Feel free to visit my site ... Cotton Candy

Tanpa Nama
8 April 2013 1:18 PTG

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew
of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my
newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Take a look at my site; password hacking

Tanpa Nama
10 April 2013 1:27 PTG

Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the
book in it or something. I think that you can do with some pics
to drive the message home a bit, but other than that, this is great blog.
An excellent read. I'll definitely be back.

Also visit my webpage; minecraft gift codes for free

Tanpa Nama
10 April 2013 6:33 PTG

Hello my family member! I want to say that this article is
awesome, nice written and include almost all vital infos.

I would like to look more posts like this .


Also visit my web page recover twitter Password

Tanpa Nama
15 April 2013 5:17 PG

Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily
basis. It will always be exciting to read through content from other authors and practice something from their sites.



Here is my webpage - $20 PSN Card

Tanpa Nama
15 April 2013 5:18 PG

Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis.
It will always be exciting to read through content from
other authors and practice something from their sites.

my blog post: $20 PSN Card

Tanpa Nama
18 April 2013 2:43 PTG

I got this web page from my friend who informed me concerning this site and now this time I am visiting this website and reading very informative posts
at this time.

Have a look at my site :: Free Minecraft Accounts

Tanpa Nama
19 April 2013 9:57 PG

Hello! I could have sworn I've been to this website before but after browsing through some of the post I realized it's new to me.
Anyhow, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and checking back often!


my web-site: 2013 working updated adfly earnings booster

Tanpa Nama
24 April 2013 3:31 PG

Thanks for the auspicious writeup. It if truth be told
was once a amusement account it. Glance advanced to far delivered agreeable from you!

By the way, how could we communicate?

Also visit my webpage ... password cracker

Tanpa Nama
24 April 2013 8:17 PG

This is a topic that's close to my heart... Cheers! Where are your contact details though?

my web site file uplad

Tanpa Nama
26 April 2013 8:55 PG

Download All Recent Games, Movies, Apps, Mobile Stuff and
everything else for free at http://www.rls-log.net

You can download from the following categories

Full Version Applications for Android, iOS, MAC, Windows
Full Version Games for Linux, MAC, PC, PS3, Wii, Wii U,
XBOX360 and other systems
Full Movies And Cinema Movies BDRiP, Cam, DVDRiP,
DVDRiP Old, DVDSCR, HDRiP, R5, SCR, Staff Picks, Telecine, Telesync,
Workprint
Full Music Album MP3s and Music Videos Music, Albums, iTunes,
MViD, Singles/EPs
Full Version Ebooks eBook Magazines

Download all you want for free at http://www.rls-log.net

Also visit my blog: download console games

Tanpa Nama
6 Mei 2013 9:43 PG

Hello, Neat post. There is an issue with your web
site in internet explorer, could check this? IE still is the marketplace chief and a big component of other people
will miss your great writing because of this problem.


my website play and get Minecraft for free

Tanpa Nama
6 Mei 2013 12:27 PTG

I'm truly enjoying the design and layout of your site. It's a very easy on the eyes which makes it much
more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a
developer to create your theme? Superb work!

my blog post: Crazy Videos

Tanpa Nama
10 Mei 2013 10:27 PTG

Asking questions are really fastidious thing if you are not
understanding anything entirely, but this article gives good understanding even.


Feel free to visit my web page; games dragon vale

Tanpa Nama
19 Mei 2013 11:52 PTG

Good info. Lucky me I recently found your site by accident (stumbleupon).
I have saved it for later!

Look into my site ... Minecraft Premium Account Hacks

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved