Bahasa Utara (Perlis)

on Sabtu, Januari 02, 2010



Aku orang Kedah tapi di Kedah hanya tinggal Teratak Usang...
Kini kampung suamiku,kampungku jua...

Selama aku tinggal di Perlis, aku selalu dgr orang Perlis cakap dialek utara yang sama tapi ada sesetengah perkataan berbeza. Kadang2 nak tergelak pun ada dgr orang Perlis cakap.

Bahasa Utara- Perlis, Kedah dan Penang tetap berbeza slanga/loghatnya walaupun kadang-kala kita dengar hampir sama.
Di Penang, ayat yg ditutur lanjut2 je mcm dlm filem Mami Jarun.

Perkataan : TIDAK MAHU.
Kedah dan Penang : Tak Mau.
Perlis : Tik Mau.

Perkataan : GELABAH.
Kedah : Gabra, terkejut.
Perlis : Kecemas.

Perkataan : MATAHARI NAIK DAN MATAHATI JATUH
Perlis : Mentenaik dan Menyatuh.

Perkataan : BUAH RAMBUTAN.
Perlis : Buah Rambut.

Perkataan : HOSPITAL.
Perlis : Gedung.

Perkataan : BLANDER.
Perlis : Molinet

Perkataan : KAMU.
Kedah/Penang : Hangpa
Perlis : Kapa.

Perkataan : TENGOK
Perlis : Kelih

Perkataan : SERONOK
Perlis : Puas.

Perkataan : MACAM MANA/BAGAIMANA
Perlis : Gena.

Ni sikit ja yg boleh aku taip. Sapa2 org Perlis.....kalau aku tersilap, maaf la no...
Aku pun dengar orang Perlis cakap dan ada blajar sikit2 dlm 3 tahun ni....
Ranking: 5

36 comments

3 Januari 2010 1:04 PG

good info nih..heheh..suka gk dgr loghat nih..

3 Januari 2010 2:07 PG

orang yang tak dok kat utara mmg assume bahasa utara tu sama ja kat penang, kedah n perlis. padahal berbeza jika diamati (penang cakap: kelebek). dalam Mami Jarum, sesetengah percakapan loghat penang di buat-buat, meloyakan tekak orang penang je.

3 Januari 2010 12:00 PTG

hihi baguhla boleh cakap perelih sikit-sikit kira ok lah tu..tapi banyak bahasa yang cik cakap tu..belah Abi ....la ni ramai orang perelih dah tak guna dah..macam hospital..depa la ni tak cakap gedung dah...mentenaik dan menyatuh pun jarang dengaq..kalau panaih lit-lit tu besa dah...kalau nak buat call orang perelih kata pukui tali..besa dengaq kan? hihihihii

3 Januari 2010 12:03 PTG

perelih walaupun kecik..setiap kawasan loghat dia mmg cukup berbeza..lain dari yg lain..pi belah padang besaq..gaya cakap pun lain..mata ayaq cakap stail lain..Abi..ada abi kubang badak..abi bats paip..abi padang melangit cakap pun lain..belah santan pun lain..perghh mmg cukup unik..bahaa penang pulak..rasanya tak boleh rujuk mami jarum..bahasa nyer melerettttt jer..tak ori pun..sekadar bagi pendapat hihih

3 Januari 2010 7:26 PTG

Terima kasih atas infonya.

3 Januari 2010 7:52 PTG

@JMR

Ya ka?

3 Januari 2010 7:53 PTG

@Nescafe ais

Sama2....

3 Januari 2010 7:58 PTG

@Shaifful Hairi b Ramli

Betui...betui...
Ada jgk org Abi Kubang Badak cakap pekat sgt2, kdg2 lama baru nk paham. Pernah pi raya umah mak menakan tp dah arwah dah la.Dia tanya "awat tik makan puluik tuh?" tp la ni dh paham dah. Thanks....kongsi info...

3 Januari 2010 8:04 PTG

@Shaifful Hairi b Ramli

Hospital mmg dah jarang dengaq. Tapi mentenaik dan menyatuh masih ada lagi. Pak mertuaku dan kawan2 seangkatan dengannya dok cakap lagi. nak pi belah ulu, nak pi belah iliaq.....Ooo...pukui tali tak besa dengaq lagi.Org belah Abi Kubang Badak x cakap lagu tu kot.

3 Januari 2010 8:07 PTG

@Anith and Jane.

Ya la, kalau org luaq cakap Penang, mmg geli geleman dengaq sbb depa tiru x jadi. Payah nk tiru betoi2 bahasa org. Saya pun pernah dok Penang 3 tahun. Org Penang cakap memang ada gaya dengan kepala2 sekali...

4 Januari 2010 10:12 PG

oo..br tau..tq beb....=)dpt ilmu pg ni...

4 Januari 2010 10:31 PG

menarik.tak ramai kawan orang perlis.tak tau loghat perlis ni.

4 Januari 2010 4:04 PTG

uhuhhuh x tau pun ada beza dgn loghat utara yg lain

Ps: Thanks join Rakan BlogJog

5 Januari 2010 10:42 PG

banyak beza perkataan org2 utara ni,perlis,kedah penang semua x sama..sama gak ngan kedah,area baling,sik dgn sp x sama.paling susah nak paham area baling la.Untuk penang x susah sgt,sebab semua bahagian hampir sama.sy duduk kat penang hampir 20 tahun..beza penang ni,kalau mamak dia cakap pekat sikit..

5 Januari 2010 1:34 PTG

@black_mel

Thanks black...info yg berguna

5 Januari 2010 2:02 PTG

aku pun leh kire org perlis gak la... hehe.. tp amat jarang rasanya aku ckp loghat utara.. kat umah aku ckp biase jee.. x kan terdengarnya loghat utara dari mulut aku.. hahaha.. ntah la.. dari dulu camtu.. sampai orang tanya "hang ni oghang mana?" aku jawab la "aku owg johor.. " hahaha.. aku mmg lahir kat sana..duk kat perlis sejak umur 4 tahun.. dah 20 tahun kat sini masih belum terbiasa dengan loghat utara..

6 Januari 2010 4:03 PTG

salam..
ya ka tp setengah2 tempat ja ckp mcm 2...
dia ikut tempat jgk..
mcm dkt belah abi lorat lain..
mcm dkt kedah jgk.belah naka lorat lg lwk bl dengaq...

p/s : sory menyebuk..huhuhu

6 Januari 2010 6:14 PTG

@MENCARIPETUNJUK_xxppxx

W'salam...
Tak jgk kot...sbb Abi ada byk Abi jgk. La ni kebanyakkannya memang sama tp bila dengaq betoi2 terutama org yg umuq 50 tahun ke atas, mesti loghat depa lain sikit. Tak di nafikan belah Sik, Baling, Naka mmg lain. Loghat dia hampir mcm Pattani sikit.

p/s: xpe, rajin2 la mentibuk selalu di Teratak Usang

6 Januari 2010 6:17 PTG

@pakcik kordi

Welcome.. :) sama2 berkongsi ilmu...

6 Januari 2010 6:19 PTG

@nizamsani

Ya..macam2 pendapat ada ni...

6 Januari 2010 6:24 PTG

@Jogger

Haa...ni mesti kurang prihatin dgn loghat2 yg ada ni...Slalunya org tua2/lama lebih arif ttg loghat ni tp la ni bila mai zaman anak2 muda, loghat pon dah semakin terhakis seiring dgn perubahan zaman...zaman pasca moden la katakan...

p/s: ok...

6 Januari 2010 6:29 PTG

@Mr.Bintang


Ish..ish..ish..sukar utk dipercaya...
Sikit2 tak kn x dak terkeluaq langsung?
maybe, parents Mr.Bintang pun dok cakap Johor kot. Mak Mertuaku org Kelantan, dah 30 tahun dok Perlis tp la ni dah x dengaq loghat Kelantan melainkan dia cakap dgn org Kelantan @ mak balik Kelantan.

7 Januari 2010 12:28 PG

betui2 org set vateren ckp lorat pekat sgt..
kdg2 cek pn x paham..

Tanpa Nama
26 Oktober 2010 3:02 PTG

huaaaa..info baik :)
nak kawin ngn org sn...kene blaja :)

Tanpa Nama
9 Januari 2012 8:39 PTG

klu xlarat apa lak.???

9 Januari 2012 10:27 PTG

@Tanpa Nama
Letih atau penat la tu..

9 Januari 2012 10:27 PTG

@Tanpa Nama
hehe..

fif arau
23 Mac 2012 3:47 PTG

oqang abi mmang ckap lagu 2...depa lagi pekat,,hehehe..tapi mai blah arau ka kangaq ka yang pkan2 skit ni xmcm lagu tu aih...

fif
23 Mac 2012 3:56 PTG

salam,,,saya oqang kedah tapi tau gak la ckit2 oqang perlis nie cakap sbb mak sy oqang perlis...sapa2 yang nk kawen ngn oqang perlis kna blajaq la mna tau kowt2 tok blah permpuan yg umoq lbih 50-an 2 ckap pkat piau sna...satg kapa dok nganga ja xpham 1 apa pown,,kalau xcya try tgk,,cek xbhong aih..hehehe :)

23 Mac 2012 11:27 PTG

W'salam..
La ni bahasa Peghelih piau makin pupuih dah. Ada sikit2 ja lagi yang cakap pekat, belah2 Padang Melangit sana nuh..

23 Mac 2012 11:30 PTG

Ada jugak la dengaq sekali sekala. Ramai generasi muda tak cakap macam tu dah. Lama 5 tahun jadi oghang Peghelih, tak dak pulak bahasa yang tak paham.

17 September 2013 11:20 PTG

bakal mertua belah padang melangit, berseri.....saya org kelantan.....hoho

22 September 2013 12:54 PG

@fard
Kena belajar bahasa utara la ni..

24 Mac 2015 4:55 PG

maagha-serangga cucuk buah
pelatut-penyegan

24 Mac 2015 4:56 PG

maagha-serangga cucuk buah
pelatut-penyegan

25 Julai 2017 9:18 PTG

Susah sangat b.Perlis ni.. kami sedang membuat KK tentang dialek ni tapi sikit jer yg dijumpai sbb kekurangan sumber.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved