Lagi Petua Awet Muda....Air Liur Basi

on Jumaat, Disember 18, 2009

Khasiat Air Liur Basi

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia

Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi

adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.


Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat
khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..

Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh
badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang
lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari
tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka,
berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden

Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum
baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur
basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.
Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku

Untuk mengetahui keberkesanannya.....cuba lah untuk diri sendiri. InsyaAllah, anda tidak akan sakit tekak.

Sumber: Mahligai.
Ranking: 5

20 comments

18 Disember 2009 7:46 PG

erk..tertelan airliur sendri...lallal~

18 Disember 2009 8:50 PG

hehe yer agaknyer! kwa3 (wah3x mcm pengalaman sendiri) =p

18 Disember 2009 10:28 PTG

@rAtu saLju

ek?terjezut bc n3 di atas ke?xpe, amalkan selalu

18 Disember 2009 10:29 PTG

@zuana's dear diary

Ya ka?dh ada pengalaman la ek?

18 Disember 2009 11:34 PTG

ooo.. patut ler dia lawa je, rupa2nya dok telan air liur basi sendiri.. hahaha jgn marah ye,nanti kena jual.. haha

19 Disember 2009 12:24 PG

@kamezaim

haa ya la...dok telan ayaq liuq basi selalu...hang try la, kot2 boleh jadi remaja kembali

19 Disember 2009 12:43 PG

pergh.. jadi remaja kembali tu yg tak tahan tu.. klu mcm tu, nak buat bisnes air liur basi lah,jual kat pekan rabu.. haha keremajaan wanita ke apa? ekekeke

19 Disember 2009 10:10 PG

hehehe... ada gak entry pasal air liur basi yerk... :))

selamat tahun baru hijriah

19 Disember 2009 12:31 PTG

emm dah tahu pasal hal ni tapi erkk? malas betul nk amalkan huhuhuh..

19 Disember 2009 1:25 PTG

@kamezaim

Tapi hanya mujarab utk diri sendiri je..so, kalau hang nk jual, x berkesan la utk org lain. Sendiri guna ek...

19 Disember 2009 1:27 PTG

@rizwan's sweetheart

Sekadar pengetahuan...
Salam Maal Hijrah jgk, thanks...

19 Disember 2009 1:29 PTG

@Si Budak Aboi

Ya ka?napa tak amalkan?bukan kena byr pon.Tp terpulang la pada individu. Ada org, tak sanggup nk buat.

20 Disember 2009 1:08 PG

ha???
betol ke?
time basi jerk ea?
lelaki pon bole try x?

20 Disember 2009 4:06 PG

@nasz

Iya...betul...Boleh je....ada ka sebut wanita je?tak kn. So try la...tak akan sakit kerongkong punya.

20 Disember 2009 5:55 PTG

wah ...
baru tau nih air liur basi ada manfaatnya ...
thanks banget infonya sob ...

20 Disember 2009 6:02 PTG

@Bayu The Maniac

Welcome, jgn lupa amalkn selalu ye...

21 Disember 2009 9:26 PG

wah entry yang menarik.. keep up the good job i support you

21 Disember 2009 1:17 PTG

@zuwairiaiman

Thanks....

8 Ogos 2010 2:39 PTG

Saya amalkan juga, tp kadang2 la, kadang2 x ingat, huhu~~

8 Ogos 2010 3:02 PTG

@Hamli Sanai
Bagus ni, ok la tu....

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved