Jangan Makan Air Tangan Orang Tak Solat

on Ahad, Disember 20, 2009

Buat peringatan untuk kita yang sentiasa 'sibuk' /mencari alasan... .dll

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.
Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir..Nauzubillah...

Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd
zaman NabiMusa A.S. Begini kisahnya...

pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga , dia
tidak punya zuriat. Lalu, terdetik dlm hati dia (nazar),

"kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam."

Nak dijadikan cerita, isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan
anak.

Bila dah dpt anak, lelaki ni pun runsinglah.. . Dia dah nazar nak kena
minum air kencing anjing hitam. Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn
syariat yg turun utk umat Nabi Muhammad.

Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah..

Tapi, kalau zaman Nabi Musa, brg siapa bernazar, walaupun haram, tetap
kena laksanakan nazar tu..

Lalu, si lelaki yg dapat anak tu, dgn susahhatinya, pun pegilah bertemu dgn Nabi-Allah Musa. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya.. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak payah minum air kencing anjing hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh
dr bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu.

Lalu, lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh
Nabi Musa tadi...

Lihat la, betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam..

Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air
tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi,
kepada muslimat sekalian, peliharalah solat , sbb kalau meninggalkan
solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan
makanan, nasi, dsb..

Anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. Tak kan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat.. Tergamakkah kita?

Tapi..lain pulak halnya dgn sesetengah daripada kita ni.. pagi petang.. mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang masak yg tak
solat.. kita pun makan bekas air tangan dia.. gelap lah hati kita.. Sebab tu liat nak buat keja2 yg baik.

Betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali(&utk umat Islam) , "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum."
maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg
lemah di bawah tanggunganmu. "

Jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya, kerana amalan solat adalah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan Kelak.

Sumber: Mahligai
Ranking: 5

12 comments

20 Disember 2009 7:41 PTG

thanx... sbb ingtkan fatin.. nauzubillah... harap2 x jd pd diri sendiri... insyaAllah~

20 Disember 2009 9:22 PTG

terime kasih kerna mengingati=)moga kite teguh dijalan nye=)

20 Disember 2009 9:59 PTG

@fatin sulaiman

InsyaAllah...sama2 kita saling mengingatkn

20 Disember 2009 10:00 PTG

@ZahirZ

InsyaAllah..

21 Disember 2009 4:26 PTG

sungguh menyentuh rasa kalbu yang dalam...

21 Disember 2009 6:00 PTG

oleh itu, sentiasalah jage solat kite baek2 kerna ia merupakan amalan pertama yang akan dihitung di padang mahsyar nanti.. =)

21 Disember 2009 6:11 PTG

@LUKISAN PENA

Terima kasih krn singgah ke Teratak Usang. Ya ka?Alhamdulillah...

21 Disember 2009 6:12 PTG

@Putra Al-Maliki

InsyaAllah...

22 Disember 2009 7:21 PG

Entry yg sangat bagus,

22 Disember 2009 9:36 PG

@arieDRifke

Thanks...

22 Disember 2009 3:40 PTG

info yg bagus nih kak iza..thanks..ok nk tnye sikit..kalo kite berkongsi umah ngan org yg tak solat malah same2 memasak dan makan same2..cane plak??

22 Disember 2009 4:09 PTG

@cik purple

Wallahu'alam....sila la tanya pada yg lebih mengetahui...ustazah/ustaz.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved