Lelaki Kacak: 7 Keburukan Yang Terserlah.

on Khamis, Mac 22, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.
Allah ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian tetapi di mata manusia masih tiada yang benar-benar sempurna. Allah ciptakan Adam dan Hawa bagi melengkapkan ketidaksempurnaan tersebut. Anda rasa anda seorang lelaki kacak? Bagus! Teruskan pembacaan kerana orang yang suka membca sememangnya seorang yang kacak.

Dalam dunia ni, semua benda dicipta berpasang-pasang. Siang psangannya malam, lelaki pasangannya wanita, tangan kiri pasangannya tangan kanan dan seterusnya. Kalau ada syurga, pasti ada neraka dan kalau ada baik pasti ada buruknya juga.


Keburukan yang ada pada lelaki kadang-kala melindungi kekacakan yang ada. Antaranya ialah:



1. Tak beriman - Solat 5 waktu ke mana, puasa ke mana, solat jumaat pun entah ke mana. Sepertinya lelaki sebegini mengamalkan "jamak tak yah" kata orang Kedah. Kalau yang wajib pun tak mampu nak buat, apatah lagi yang sunat, jauh sekali la. Kalau tiangnya (agama) pun tak kukuh, bagaimana untuk membina rumahnya dengan kukuh?

2. Panas Baran - Apabila tiada kekuatan iman dalam diri, sifat sabar juga tak akan mendekati kerana "sabar itu separuh dari iman". Ada ke wanita yang sukakan lelaki kacak tapi panas baran? Hai..hai..bai..bai je la. Terus hilang kekacakan yang ada.

3. Bau - Ini termasuk la bau badan, busuk peluh dan bau mulut. Dari raut wajah, nampak kacak tapi bila sekali menyapa, MasyaAllah...baunya boleh pengsan. Bau macam baja ikan pun ada. Kalau puasa, boleh  tahan lagi. Begitu juga bau peluh. Tak akan ada wanita/gadis yang ingin hampiri. Aku pernah alami situasi macam ni, berurusan dengan pelatih nurse lelaki. Sekali dia tu buka mulut (bercakap), aku dah rasa loya, nak muntah semua ada. Jadi, pada kaum Adam, jaga la imej anda ketika berurusan dengan pelanggan. Imej melambangkan keperibadian anda.

4. Malas - Semua orang ada sikap ini tapi paling tak tahan bila ada yang malas tegar. Segala hal malas, malas kerja, malas itu, malas ini dan segala-galanya malas. Semuanya nak harapkan keringat orang lain. Jangan bimbang ye adik-adik, abang-abang, pakcik-pakcik. Penyakit ini boleh di atasi dengan mengorek lubang kubur untuk si pemalas tersebut.

5. Boros - Lelaki yang ada sikap begini mungkin akan lambat kahwin atau sukar untuk memiliki harga atau aset untuk masa depan. Bayangkan kalau dapat gaji RM2000, dalam masa seminggu boleh habis. Mula-mula nampak kacak tapi bila duit dah kering kontang, hilang la kekacakan yang ada. Terpaksa mengemis  pula sementara nak dapat gaji bulan depan.

6. Pendiam keterlaluan - Aku tak rasa sifat ini terlalu buruk tapi lelaki kacak yang pendiam sukar untuk dipercayai. Nampak diam je tapi dalam diam-diam ada 4 orang isteri, siapa nak sangka kan? Tapi tak salah kalau diam dari bercakap hal keburukan orang lain. Memang berdiam diri adalah lebih baik.

7. Pengotor - Kuku panjang, rambut panjang yang tidak dijaga, masih nampak kacak ke? Langsung hilang kekacakan yang ada sikit-sikit tu. Pakaian yang dipakai tak dibasuh selama seminggu, boleh tahan ke kalau duduk kat sebelah? Kalau berjiran pun rasanya tak nak la.

Kalau nak senaraikan keburukan, memang banyak. Cukup sekadar itu dahulu. Bagaimana pula kebaikan yang ada pada lelaki kacak. Kalau ada buruk, pasti ada baiknya. Baiknya pun terlalu banyak. Asas yang menyerlah kekacakan seseorang lelaki adalah sikap tanggungjawab. Tanggungjawab adalah perkara paling penting yang perlu ada dalam setiap diri lelaki kacak. Luas maksud tanggungjawab ni. Antara tanggungjawab yang perlu ada:

  • Tanggungjawab pada Allah.
  • Tanggungjawab pada ibu bapa
  • Tanggungjawab pada keluarga
  • Tanggungjawab pada kerjaya
  • Tanggungjawab pada masyarakat dan negara.
Jika semua tanggungjawab di atas terlaksana dengan baik, pastinya anda adalah seorang lelaki kacak idaman para isteri, juga setiap wanita. Kalau rasa diri tu tak mampu bahagikan kasih sayang, seorang isteri pun cukup la. Wonderpets kata, "Apa yang penting? Kerjasama"


Ranking: 5

31 comments

22 Mac 2012 4:06 PTG

masih lagi dalam kategori kacak pilihan..alhamdulillah

22 Mac 2012 4:13 PTG

Betul tu,7 sifat tu lelaki kena buang,untuk menjadi benar2 kacak :)

22 Mac 2012 4:21 PTG

nice!

22 Mac 2012 4:57 PTG

saya paling tak suka lelaki yg berbau..sama ada bau ketiak, bau kaki,bau mulut...adoi mintak jauh la...lantak lah muka mcm aaron aziz pun tak selera...hhuhu

22 Mac 2012 4:57 PTG

Lelaki pengotor memang tidak cool.

22 Mac 2012 5:54 PTG

fuh!!
harap dapat dielakkan walaupun ada sifat boros..
eheheheee

p/s: tahniah!!!!

22 Mac 2012 7:43 PTG

Semua di atas tu saya setuju.. Good luck.. ;)

22 Mac 2012 7:45 PTG

wahh..semuanya diceritanyaaaa..

22 Mac 2012 11:07 PTG

Ada7 sifat tu.. tak kacaklah! :(

22 Mac 2012 11:31 PTG

Salam,
memang malang kalau lelaki kacak memiliki ciri-ciri yang ada di atas tu :D
yang dapat lelaki kacak jenis tu pun lagi malang, hehe

23 Mac 2012 12:12 PG

salam..
ermm..tak mudah juga nak
jadi orang yang kacak ye?

23 Mac 2012 12:56 PG

Halamak....kalau lelaki kacak yg list kat atas ni tak mo laaa...tp lelaki kacak yg dibawah ni gamaknya okeh kot...he3x!!!
Lelaki Kacak

23 Mac 2012 8:08 PG

Alhamdulilah..

23 Mac 2012 8:09 PG

Thanks drop by..

23 Mac 2012 8:11 PG

Tu diaaa..dengar tu lelaki2 yang nk kacak selalu.

23 Mac 2012 8:11 PG

Haa..kan..

23 Mac 2012 8:15 PG

InsyaAllah..kena beringat selalu dan bajet betul2 kewangan tu. Nak selamat,minta tolong isteri simpankan..

23 Mac 2012 8:15 PG

Terima kasih.

23 Mac 2012 8:17 PG

SEO punya pasal..

23 Mac 2012 8:18 PG

Hmm..betul3x

23 Mac 2012 8:20 PG

W'salam..
Memang malang..nasib la sapa dapat macam tu.

23 Mac 2012 8:24 PG

A'a, tak mo..tak mo..tak mo.
Ya la kot..hehe..

23 Mac 2012 8:26 PG

W'salam.
Kalau jauhkan perkara di atas, InsyaAllah ada kacaknya.

23 Mac 2012 8:37 PG

Rasanya perkara yang sama pun ada dengan wanita cantik juga. Hahahaha....

23 Mac 2012 9:43 PG

Yup, betul tu sebab tak ada manusia yang benar2 sempurna.

23 Mac 2012 3:36 PTG

Ada orang kata wanita suka dengan bau peluh lelaki
Macam mana pulak tu?

23 Mac 2012 7:19 PTG

Hidung jenis apa agaknya tu ye?
Entah la..kena tanya orang yang kata tu la,dia bau macam perfume ke?

Tanpa Nama
15 Oktober 2012 4:54 PTG

Banyaknya Mika iza teratak usang

Tanpa Nama
15 Oktober 2012 4:56 PTG

Peluh lelaki kdg2 seksi

22 Oktober 2012 6:42 PTG

@Tanpa Nama
Ya ka? busuk eh...

Tanpa Nama
16 Januari 2013 11:11 PG

yang lain sy sokong tapi stu je . pasal peluh tu . peluh lelki berguna tau

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved