Cucur Kodok Oat.

on Ahad, Februari 12, 2012

Assalamualaikum. 
Salam sejahtera, Salam 1 Dunia.
Hari ini aku merajinkan diri untuk membuat cucur kodok oat ala-ala orang pemalas. Resipi ini ciptaan aku sendiri mengikut bahan-bahan yang ada di dalam almari lauk yang dijadikan tempat simpan bahan-bahan kering. 

Kalau ada yang nak cuba, boleh la tapi kalau tak sedap, jangan marah. Test and error. Maaf la, cucur yang terhasil tak cantik dan tak sebulat cucur kodok pisang. Edisi masak cepat-cepat, anak kecil dah merengek.

Bahan-bahannya : 
7 sudu besar tepung gandum diayak. 
4-5 sudu gula (semanis rasa ikut suka) 
3 sudu besar oat 
3 sudu besar susu tepung - boleh juga guna susu cair @ susu pekat tapi kena kurangkan gula. 
Sedikit garam 
setengah sudu baking powder 
setengah sudu soda bikarbonat 
air panas ikut keperluan 

Caranya: 
1. Masukkan semua bahan di atas kecuali air panas. Gaul hingga sebat. 
2. Masukkan air panas sedikit demi sedikit sehingga adunan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Bagi adunan tu jadi sedang-sedang saja. 
3. Panaskan minyak. Biar minyak panas dulu, baru goreng. 

Hasilnya, cucuq kodok oat ni rasa manis, rangup di luar dan lembut di dalam. Lebih kurang macam apom gula hangus. Baunya macam honey star, kata anakku.
Ranking: 5

7 comments

12 Februari 2012 9:09 PG

resepi yg menarik utk dicuba ni...

12 Februari 2012 1:45 PTG

Uii sedap tu.. :D

12 Februari 2012 2:54 PTG

sejak bila plak org wat kodok guna oat ni..? :p

12 Februari 2012 3:10 PTG

salam..
menyihatkan..tapi saya
tetap prefer cucoq pisang :)

12 Februari 2012 3:55 PTG

Besar-besar kuihnya puas makan kalau macam ini. :-)

12 Februari 2012 7:06 PTG

tgk cengkodok ingt kampung halaman, pas ni boleh buat sndri sbb da ade resipi ni. . . .


feel free to visit me at speechless009.blogspot.com

13 Februari 2012 12:43 PG

Apa yg penting anak2 kata sedap dan mereka makan sampai habis
Resepinya boleh dicuba apa sahaja, kan?

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved