Mengenali Bahan-bahan Perubatan.

on Jumaat, September 30, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Samsung Galaxy S

Tak tahu nak letak tajuk apa yang sesuai sebenarnya. Selepas menjalani pembedahan caesarean, aku mula dan perlu kenal jenis-jenis bahan seperti dalam gambar.Bahan-bahan di atas adalah berkaitan rapat dalam proses penyembuhan luka. Kalau nak berulang-alik ke hospital dan klinik hari-hari, dah jemu rasanya nurse nak tengok muka aku. Hari-hari asyik aku saja yang menjadi tetamu setia mereka (Rasanya belum jemu lagi sebab aku baru je sekali ke Hospital, dua kali ke Klinik Kesihatan dan sekali ke klinik desa). Best juga sebenarnya bila dapat keluar jalan-jalan, lihat alam sekeliling daripada terperap dalam rumah 44 hari.

Waktu aku dapatkan rawatan, nurse syorkan aku untuk membeli bahan-bahan tersebut di Farmasi. Sudah malaskah mereka??? Jangan marah ye para nurse sekalian...

Untuk memudahkan segala urusan, aku beli semua bahan yang diperlukan daripada berulang-alik ke hospital dan klinik. Aku lagi suka kalau tak payah ke klinik langsung. Dah la aku masih dalam pantang, nak kena keluar ke klinik untuk mencuci luka pulak. Lagi satu, menyusahkan bapa mertuaku pulak, nak hantar aku hari-hari. Kena hari ada majlis yang memerlukan diri beliau, aku juga yang susah sebab tak dapat nak keluar ke klinik. Jalan yang terbaik adalah membeli apa yang perlu. Jom kenali apa bahan-bahan di atas.

OPSITE SPRAY
Benda ni aku guna di awal-awal berpantang dulu selepas plaster pembedahan dibuka. Doktor pesan, jangan bagi kena air di tempat pembedahan. Maka inilah gunanya OPSITE SPRAY. Sembur je kat tempat yang dibedah tu. OPSITE SPRAY ni bagaikan lapisan kulit kedua yang jernih dan selesa. Ia melindungi kulit sementara membolehkan kulit menyerap udara. Ia akan tanggal dengan sendirinya. Sesuai digunakan untuk luka kecil yang kering, bahagian suntikan vaksin dan gelembong belum pecah.

Sempat guna dalam 3 hingga 4 hari. Sekarang ni setelah 23 hari, rasanya tak perlu lagi menggunakannya sebab dah boleh kena air.

NORMAL SALINE / SODIUM CHLORIDE
Merupakan ubat untuk mencuci luka. Bagi mengelakkan terkena jangkitan kuman atau bakteria, maka NORMAL SALINE digunakan di tempat luka dan kawasan sekitarnya. Kalau nak cepat lega/sembuh, kenalah rajin mencuci. 2 hingga 3 kali sehari pun tak mengapa, kata nurse tu.

Terfikir jugak aku untuk meletakkan sahaja UBAT IBU GAMAT, MINYAK GAMAT dan yang berkaitan dengan GAMAT tetapi apabila teringatkan kata-kata Doktor dan melalui pembacaan, tak jadi untuk aku teruskan niat tersebut. Silap-silap letak, luka jadi makin parah. Siapa yang susah? Aku dan keluargaku jugak. Ada juga orang syorkan aku untuk letakkan lendir ikan haruan di tempat luka supaya cepat sembuh. Macam-macam petua yang ada.

Plaster Micropo, kapas dan kain (apa namanya tah...)
Untuk melekatkan kapas atau kain atau sebarang benda yang boleh dilekatkan.

Itu sahaja bahan-bahan yang diperlukan untuk masa ini. Langkah seterusnya, mula lah mencuci menggunakan bahan-bahan yang diperlukan.

Di klinik, tangan nurse yang telah berpengalaman tak sama dengan nurse pelatih. Bila nurse yang berpengalaman ni cuci, punya la sakit dan pedih tak tertahan tapi bila nurse pelatih yang buat, langsung tak rasa sakit tapi ambil masa yang lama sebab masih kekok menggunakan peralatan dan bahan yang ada. Apa-apa pun, terima kasih semua.
Ranking: 5

4 comments

30 September 2011 pada 12:20 PTG

salam..
ermmm..macam tu ye bila
bersalin melalui pembedahan
nampak lebih rumit proses
penyembuhannya.moga anda
cepat sembuh Iza

30 September 2011 pada 12:41 PTG

ooo...dalam pantang k??bsalin caesaer ek????sye dlu Alhamdulillah....bsalin normal...ist baby...hehehee...slamat bpantang yer...n jge btol2 luke tuh.....

30 September 2011 pada 3:01 PTG

Salam;
maknanya terpaksa benda tu semua buat sendirilah..kenalah rajin cuci sikit.

30 September 2011 pada 4:09 PTG

@zulkbo
W'salam.
Ya la, masa bersalin memang senang, lepas pembedahan, kena lah jaga lebih dari bersalin normal..
InsyaAllah, terima kasih..

@Mama Atiyyah Umairah
Ya, masih dalam pantang...yang 1st bersalin normal, yang ke 2 ni je kena operate.

@yusuflaili
W'salam..
Betul tu, kena buat sendiri lah nampaknya...memang kena rajin kalau nak cepat sembuh..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved