Qhasidah.

on Khamis, Ogos 04, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.

Hari pertama sahaja, juadah berbuka (kuih-muih) dibeli. Tak habis makan pun. Hari ke dua dan ke tiga, masak sendiri.

Hasil air tangan ibu mertuaku untuk hari ke tiga berpuasa adalah Qhasidah. Sedap sangat. Sapu licin...

Air minuman pula ada 3 jenis, air jagung (beli), air laici dan air nescafe ais. Boleh pilih nak yang mana satu. Aku je minum air masak ketika mula berbuka puasa.
Ranking: 5

14 comments

4 Ogos 2011 12:19 PG

Assalamualaikum Iza,

Kak Ani pernah juga makan kuih qashidah ini. Pun arwah mak mertua yang pandai buat.

Kuih Qasidah Terengganu lain sikit, dia dibentuk sebiji-sebiji dan diukir coraknya dengan sudu/garfu.

4 Ogos 2011 1:29 PG

salam..
tu dia...!!
betul2 makan nih..
ermm..nampak sedap
kenapa macam saya
tak pernah makan?

4 Ogos 2011 5:50 PG

qhasidah? sedapnye nama kuih, mcm kuih bengkang aje..

4 Ogos 2011 5:58 PG

@Kunang-kunang
W'salam..
Oooo...Qasidah utara, potong biasa-biasa je..

@zulkbo
W'salam..
Mungkin warna dan coraknya berbeza kot. Ada yang buat warna kuning...

@intan izani
Memang macam bengkang tapi lembut sikit dari bengkang.

4 Ogos 2011 11:53 PG

1st time dgr nama kuih Qhasidah ☺☺☺

Mana resipi nya iza ☺☺

4 Ogos 2011 12:52 PTG

Macam pwrnah makan tp x tahu pulak cam dlm gambar.
Menu buat sendiri adalah terbaik!

4 Ogos 2011 2:40 PTG

makanan tradisi kegemaran hamba sejak kecil

4 Ogos 2011 2:46 PTG

ehhhh...hang...ni..ni la kueh kesukaan saya masa kecik2 dulu...depa dok layoq lagiiiiiii.....

4 Ogos 2011 3:14 PTG

@fiza
Kuih ni dh lama dh,kuih tradisional ni.resipinya,lain kali la ek.

@sop
betol tu sop,buat sendiri puas hati.

@abu muaz
ya ka? Tp ramai yang tak kenal kuih ni sekarang.

@terataksenja
he..he..ya ka?kuih ni ada kt utara ja kot tok no..suruh la orang rumah buat kalau teringin nak makan.

4 Ogos 2011 10:28 PTG

bila tgk gambar kuih ni teringat arwah mak saya...selalu buat waktu bulan puasa...dah lama tak makan ghasidah ni..org lama saja tau buat...

5 Ogos 2011 1:15 PG

kuih qhasidah?kuih ape nie kak?uhuhu,tak penah mkn pun,.

5 Ogos 2011 9:28 PG

eheheh tak penah lak dengar nama kuih ni...alunan qasidah tau la

5 Ogos 2011 12:12 PTG

@yahaya
Mudah je nak buat kuih ni. Orang sekarang ni malas sikit, kalau rajin, mesti dah jadi.

@bella luna
Namanya Ghasidah, tau tau nak habaq kuih apa, sedapla kalau di makan.

@Lelord
hehe...mungkin hanya popular di utara sahaja kot.

5 Ogos 2011 5:28 PTG

Assalam..

Tak pernah rasa kuih ni..kat bazar ramadan pun x penah dgr

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved