Khasiat Air Tapai

on Isnin, September 10, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Di Sebelah Pantai Timur terutamanya Kelantan, mesti tak sah kalau tak buat tapai pulut untuk hidangan pada hari raya.
Walaupun aku beraya di Perlis, tapi mak mertuaku orang Kelantan. Jadi, tahun ni ada disediakan tapai sebagai pencuci mulut. Aku tolong bungkuskan je.

Di Perak juga terkenal dengan tapai ubi kayu dan tapai pulut. Hari raya tak pasti samada disediakan tapai tapi tapai boleh didapati ketika majlis perkahwinan atau kenduri kendara. Mungkin di sesetengah tempat sahaja.

Pernah aku dengar pesanan dari mamaku agar menyimpan air tapai. Bukan untuk diminum tetapi air tapai boleh dijadikan ubat. Jika seseorang terkena gigitan serangga, air tapai boleh disapukan di tempat gigitan tersebut.

Aku cuba google kalau-kalau ada terjumpa petua sebegitu malangnya tiada. Tak salah untuk mencuba.

Aku ada menyimpan air tapai tersebut untuk dibuat eksperimen (mungkin suatu hari nanti ada yang terkena gigitan serangga) tetapi belum cuba lagi petua ini. Mudah-mudahan petua ini dapat dimanfaatkan dan dikongsi bersama.
Ranking: 5

14 comments

10 September 2012 10:02 PG

Kalau di simpan lama ia akan jadi tuak aka arak.

10 September 2012 11:43 PG

tak tau pasal petua ni, boleh cuba

10 September 2012 12:41 PTG

baru je siap 'masak' tapai pulut yang dibuat dua hari lepas..sejak pertama kali makan tapai buatan arwah nenek berbelas tahun lepas terus jatuh cinta dengan tapai pulut..

petua tu untuk gigitan serangga yang tahap camne ye ?

10 September 2012 4:19 PTG

xpernah makan tapai! uhu

10 September 2012 10:49 PTG

mak ayah sy suke tapai... tp sy kurang sikit... heheh


My recent post : Gabreil Muniz : Kudung Kedua-dua Belah Kaki, Hebat Bermain Bola.

11 September 2012 12:12 PG

dekat kampung kami bungkus dengan daun getah
akhir2 ini pula ada yang letak dalam bekas plastik kecil je
payah nak cari daun
hehe

11 September 2012 2:04 PG

Tidak pernah minum air tapai selain makan tapai.

11 September 2012 3:31 PG

salam..
orang Perlis pun
rajin buat tapai
time raya nih :)

11 September 2012 9:38 PG

baru tau petua ni, terima kasih perkongsiannya

11 September 2012 10:50 PG

oooo..... camtu rupanya. baru tau

11 September 2012 5:35 PTG

Tak pernah dengar petua tu. Tp kat kg tok di Mersing memang buat tapai pulut bungkus daun getah. Eh lupa lak, selamat hari raya :)

11 September 2012 9:31 PTG

sy msih memikirkan apa logik air tapai sbgai ubat..huhu..mungkin bersifat antiseptik agknya..

14 September 2012 10:58 PG

@Cikgu Hairul
Jangan diminum pulak. :)

14 September 2012 11:03 PG

Makan tapai sy suka, tapi tak boleh makan banyak2, karang ulang alik masuk tandas. :)

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved