Air Kelapa Muda

on Khamis, Julai 07, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Lagi satu buah yang dapat menghilangkan dahaga iaitu dengan meminum "ayaq nyok" atau air kelapa muda. Pelbagai khasiat yang boleh didapati daripada air kelapa. Kalau di kampung, memang mudah untuk mendapatkan air kelapa muda dengan percuma kerana di keliling rumah mempunyai pokok kelapa.

Keadaan berbeza apabila berada di tempat orang kerana air kelapa perlu dibeli dan lazimnya tidak lagi asli setelah dicampur dengan air gula. Kena beli juga sebab aku nak rasa keenakkan isinya yang lembut itu. Di sini aku kongsikan beberapa khasiat yang aku jumpa mengenai khasiat air kelapa muda.

Antara khasiatnya:

1. Air kelapa berkhasiat bagi pesakit yang sukar untuk membuang air kecil dan batu dalam buah pinggang.

2. Penawar santau apabila dijampi dengan ayat Al-Quran.

3. Air kelapa juga dikatakan baik untuk ibu hamil dan mengikut pandangan orang yang berpengalaman, air ketuban dan bayi akan bersih, bayi akan lebat rambutnya dan bening matanya.

Namun begitu, pesakit yang menghidap lelah, asma atau batuk perlu mengelakkannya kerana air kelapa bersifat sejuk. Begitu juga dengan orang yang pernah mengalami kemalangan (patah), dikatakan air kelapa akan melemahkan anggota tersebut.

Info berkaitan air kelapa muda:

1. Elektrolit Alami

Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.

2. Diuretik Alami

Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kencing,

3. Antipenyakit

Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat dalam air susu ibu dan memiliki karakteristik antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesihatan ibu dan bayi dari virus.

4. Membantu Pencernaan

Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL

Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.

Sumber:
Majalah Kesehatan
Khazanah Alam.

Baca juga tentang:
Nira Nipah.
Ranking: 5

19 comments

7 Julai 2011 12:47 PG

bagus info ni, biasa minum time cuaca panas jer..hehe..rupanya banyak khasiatnya

7 Julai 2011 12:55 PG

Salam;
dikatakan juga air kelapa muda mujarap untuk menghilangkan penyakit kuning bayi yang baru lahir...

7 Julai 2011 2:05 PG

salam..
alahai..dahaja tengok
ayaq nyoq..ermmmm..nak pi
cari besok..satu lagi air
nira..mana nak carik di KL
nih...???

7 Julai 2011 2:32 PTG

sy suke minum air kelapa... sedap...

7 Julai 2011 2:57 PTG

Kita mmg minat sunggup ngan air kelapa nei.. kalau bulan puasa mmg tak pernah tinggal :)

Tanpa Nama
7 Julai 2011 3:45 PTG

Batu dalam buah pinggang tu maksudnya batu karang ke?

7 Julai 2011 3:58 PTG

@yusuflaili
Terima kasih atas info tersebut.

@zulkbo
En. Zul kena tanam pokok nipah la kat umah...hehe.

@Tanpa Nama
Ya la tu, batu karang..

@Adyshariz
@akuanakpahang
Terima kasih atas komen anda..

7 Julai 2011 4:55 PTG

http://wanwidget.com
da lama x minum air kelapa

8 Julai 2011 4:35 PG

yalah betul....semua ifo yg iza terbitkn penuh dgn maklumat. Sbbnya bila kita minum air kelapa, kata ore kelate " air nyuir ", kita akan kerap kecing dan air yg keluar b/warna putih. Betul...betull...betul...!!!!

8 Julai 2011 9:08 PG

trime kasih atas info ini...setiap ciptaan Allah SWT itu byk beri manfaat kpd hambaNYA

8 Julai 2011 10:39 PG

Salam Iza..ayaq nyoq mmg best..kalau balik Perlis mmg pekena ayaq nyoq nih ngan rojak kat simpang 3 repoh tu...hehe

8 Julai 2011 11:28 PG

Assalam..

Air kelapa muda mmg sedap tapi mmg bisa..kalau x tahan mmg sakit2 badan lepas minum

8 Julai 2011 12:07 PTG

Betul lah iza, especially klo beli air kepala kat pasar malam.

Haihhhh...sedap btul klo dpt minum sejuk² ☺☺☺

8 Julai 2011 4:39 PTG

@Wan85
Ya ka? Sekali sekala mesti cuba ni..

@sensasi2020@blogspot.com
Terima kasih..
Sekadar berkongsi ilmu..

@sahromnasrudin
Sama-sama..
Betul tu..

@Nine
W'salam..
Adehh...rojak pulak. Memang sedap la kat situ..Kalau balik kg, Ayaq Nyoq ni tak sedap kalau beli, tak cukup sama, sikit sangat..kait buah Nyok Muda tepi rumah, baru puas minum..

@ozzy
W'salam..
betul tu, kalau silap org mkn mmg berbisa tp penawar pg yg lain..

@Fiza
A'a kan..

Tanpa Nama
17 Disember 2012 10:50 PG

Hi there! This is kind of off topic but I need some advice
from an established blog. Is it very difficult
to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about making my own but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Thank you
Feel free to surf my blog ... marketing web

Tanpa Nama
21 Disember 2012 6:30 PTG

magnificent issues altogether, you just gained a logo new reader.
What could you recommend in regards to your publish that you made some days in the past?
Any certain?
My web site :: free teen porn

Tanpa Nama
2 Februari 2013 11:21 PG

[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#10173]cheap accutane[/url] - accutane online , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#2077 buy accutane

Tanpa Nama
4 Februari 2013 5:15 PTG

[url=http://buyonlinelasixone.com/#8024]cheap generic lasix[/url] - lasix no prescription , http://buyonlinelasixone.com/#2657 lasix without prescription

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved