4 Hari Bersama XOX

on Selasa, April 19, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Pasti ramai yang dah tahu tentang kewujudan XOX ni dan tak kurang juga yang langsung tidak pernah dengar, macam aku. Kalau tak silap aku, XOX ini bermula dengan nombor 010xxxxxxx. Baru-baru ni, aku tertarik dengan pelan Celcom terbaru iaitu Xpax X2 di mana panggilan serendah 28sen untuk 10 minit (ke Celcom) dan 5 minit ke nombor selain Celcom serta SMS serendah 5 sen.

Sudah 8 tahun aku setia dengan Maxis walaupun mahal tetap aku gunakan kerana aku jarang membuat panggilan keluar kecuali kecemasan atau untuk hubungi keluargaku di kampung. Oleh kerana Celcom lagi murah dari Maxis, aku pun ke kedai telekomunikasi untuk menukarkan ke Celcom dengan menggunakan nombor yang sama.

Lain yang dihajati, lain pulak yang aku buat gara-gara terpengaruh dengan promosi yang dikatakan oleh Taukeh kedai tu. Sebelum bayar, lain yang dicakap, selepas bayar, lain pula yang dijawab. Katanya semua panggilan ke mana-mana nombor akan dicaj 8 sen sahaja, begitu juga dengan SMS. Pamphlate yang diberi tu 99% dalam bahasa Cina, aku cuma kenal nombor yang ditulis sahaja. Apabila urusan jual beli dan submit permohonan selesai, sekali lagi aku bertanya, 8sen untuk seminit ke? Rupa-rupanya 8 sen hanya untuk 30 saat. Kurang asam punya Cina. Sejak aku keluar dari kedai tu, aku langsung tak puas hati dengan XOX ni. Dah la kena tunggu 24 jam baru nak aktif SIM kad tu.

Indah khabar dari rupa. Esok petangnya baru aku boleh guna XOX ini namun masalah lain pula yang timbul. Semua SMS yang aku hantar tidak dapat dibalas terus secara automatik. Penerima terpaksa menaip semula nombor telefon aku untuk menbalasnya. SMS yang dihantar juga dicaj sebanyak 12 sen. Ke mana 8 sen yang dikhabarkan oleh Cina tu? MMS yang dihantar kepadaku juga tidak dapat diterima. Memang betul-betul masalah ni. Kalau macam ni, baik tak payah guna handphone mahal-mahal, elok guna je handphone yang kata orang utara "tengalong anjin pun boleh mati" (hp 3310 ke).

Pada hari tersebut juga aku menyatakan ketidakpuasan hatiku pada bapa mertuaku dan berhasrat untuk bertukar terus ke Celcom. Dengan segera, bapa mertuaku menelefon cina tersebut untuk uruskan sekali lagi pertukaran syarikat telekomunikasi. Oleh kerana XOX adalah anak syarikat Celcom, urusan pertukaran tidah boleh dilakukan. Cina tersebut berusaha untuk bertukar dahulu ke DiGi dan seterusnya ke Celcom semula. Semua proses ini memganbil masa selama 4 hingga 5 hari. Dari Maxis ke XOX ke DiGi ke Celcom. Penat aku menunggu...

Selama dua tiga hari ini, handphone ku tidak dapat digunakan kerana Inactive SIM. Tiada call atau SMS dari my hubby.huhu...rindunya! Aku hanya mampu memandang handphone yang tak punya fungsi apa-apa (SMS, MMS, call) melainkan alarm, calculator dan yang seangkatan dengannya serta membaca mesej-mesej lama.

Harapnya esok, semua masalah ini akan segera selesai kerana aku akan kembali semula ke Perak setelah my hubby pulang dari trip memancing. Jumpa lagi di entry akan datang...
Ranking: 5

21 comments

18 April 2011 pada 11:30 PTG

salam..
ermmm..saya masih setia
dengan maxis semenjak
1998 lagi..no yang
sama..
:)

18 April 2011 pada 11:32 PTG

as salam iza.

ni mesti kena racun ngan tokey kedai tu kaw2. wa dari dulu lagi dok guna celcom blue. Bayar 30 hinggit bleh sampei 1 tahun due nyer ... he33

18 April 2011 pada 11:39 PTG

itu olang talak otak... mau dui..saja.. tipu olang cepat kaya..loooo.

19 April 2011 pada 12:56 PG

ohh..gitu yer

19 April 2011 pada 1:01 PG

skrng ni rasa2nya maxis paling sesuai..sbb aku pakai dua2, dengan celcom..tp celcom mmg mahal kalau call no selain dr celcom..maxis jgk murah..lgpun ramai org pakai maxis...so maxis dgn maxis mmg la murah..

19 April 2011 pada 5:29 PG

member jai pernah guna jugak.. Masa beli mula2 tu ingat maxis sebab cover warna merah.. Yang tuan kedai pun sekali sengal jugak, member Jai dah cakap nak maxis, XOX jugak dia kasi.. Beli kat KL, nasib baik balik kg xde masalah sebab ada coverage.. 1 hal yang masalah, mmg xpernah guna XOX, nak topup x reti..last2 simpan camtu je, beli line maxis...hu3

19 April 2011 pada 8:50 PG

salam kak iza..
jd mslh plak ye..haih
cina kalau tak menipu dlm berniaga bkn cina namanya..

19 April 2011 pada 9:49 PG

@zulkbo
W'salam..
Ya ka? lamanya setia.

@wachak
W'salam..
Sbb tu la tipah tertipu..Jimat la bayar 30 je utk setahun...aku pun jarang guna handphone, tunggu time kecemasan je.

@PenaDigital
itu la pasal diorang cpt kaya. nak tukar ke syarikat lain, lg mau bayar maa...

@Adyshariz
Y, gitu la ceritanya..

@black_mel
call sesama maxis mmg murah tp kalau call no lain parah beb. skrg ni dah ada pelan baru utk celcom, mmg murah kalau nk cll atau sms ke no lain.itu yg aku tertarik tu..Dulu pernah guna 2 handphone tp jarang guna la melainkan ada business besar..hehe..

@decrewz
Betul3x, nk top up mmg masalah sbb tak pernah guna.rasanya xox ni sesuai utk org nk call keluar dr Malaysia, mmg murah la kot..

@adele
A'a, betul tu....sebab tu diorang cpt kaya..

19 April 2011 pada 2:20 PTG

orang nak meniaga mmg nak untung,
klu kita pergi mana kita kena selidik dulu kenapa harga dia murah,
diorg mesti akan kurangkn something utk cover harga brg tersebut..sabar je la ye..

p/s:dulu pkai maxis ngn clcom mmg ada yg terlebih bayar,skang pakai digi mmg jimat..

19 April 2011 pada 2:42 PTG

huhu~landax dah pakai celcom dekat 2 tahun..sebab landax pakai UOX,panggilan dia sangat murah..10min to celcom,15 to others..mesej?celcom to celcom 0.5sen jerk!haha..pelik?tapi ni benar! haha! apa lagi..pergi cilok IC adik ke,anak buah ke,daftar uox..dan yang bestnya..UOX tiada tamat tempoh sehingga tarikh lahir ke 25 =)

19 April 2011 pada 4:50 PTG

sabar ye kak.. slalunya dia akan bagi rate perblock. if not mistaken, 1block 30saat. mujur la saya guna 2 2.. maxis n celcom dan masih pelajar. so, jimat la sikit.. :)

19 April 2011 pada 6:13 PTG

hai, just stop by to your nice blog

20 April 2011 pada 12:13 PTG

best ek xox ni?
apa kelebihannya

20 April 2011 pada 12:15 PTG

info yg sangat bermanfaat...thanks

20 April 2011 pada 5:20 PTG

first time dengar XOX ni..skang masih setia guna Celcom sebab dah lama guna, sayang nak tukar lain...penah dulu hp hilang sanggup pegi celcom center request no lama jugak ;)

20 April 2011 pada 6:05 PTG

dulu saya guna celcom..tp sbb nak tukar prepaid..saya terpaksa tukar ke maxis..tak tau lah...mmg mhl.tp cuma guna 3 bln jek bila blk cuti kat m'sia..sabar jer lah kot

20 April 2011 pada 7:03 PTG

@LiFe KaMi
Betul tu...
Digi pun guna jgk, sesuai untuk yg selalu buat panggilan..

@landax
Kalau ada U kat depan mmg murah, dulu masa belajar pernah merasa masa guna maxis. skrg ni pelan baru celcom lg murah, 1 sen je ke celcom, ke no lain 5 sen, jimat kan..

@Black_roses92
Mmg jimat kalau pandai guna..

@Pinky
So okay, thanks..

@esempoi
Kelebihannya boleh la buat panggilan murah ke luar negara...

@adibey
Welcome

@MokhZam
Sama la...teruskan dgn celcom krg celcom mmg terbaik.

@Lydia Miza(Aidyl Azim)
Owh, ya ka?

20 April 2011 pada 8:49 PTG

Owh, tuk call luar ke? Tapi jarang org guna kat malaysia ni,... Ada la beberapa kerat je..he3

Tanpa Nama
9 Mac 2013 pada 8:27 PTG

Magnificent web site. A lot of useful information
here. I'm sending it to several pals ans also sharing in delicious. And of course, thank you on your sweat!

Also visit my site :: fortbildung bilanzbuchhalter

27 September 2015 pada 12:54 PG

gle ahh menipu....10 ringgit kot sim dy..duet skrg..dsar menipu!

9 Oktober 2015 pada 1:19 PTG

before buat penukaran ke telco lain check kat internet
lepas itu call helpline mereka untuk pertanyann yang ada
lepas itu baru tukar ke telco yang mahu?
saya pun dah penat mengunakan XOX dan saya telah menukarkan ke celcom

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved