Cubaan Kali Pertama.

on Selasa, November 30, 2010

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.

Sewaktu aku pergi ke Pahang beberapa bulan lepas, baru pertama kali aku makan kuih Cek Mek Molek. My hubby kata kuih tu berasal dari Kelantan. Dah banyak kali aku ke Kelantan tapi tak pula aku diperkenalkan dengan kuih yang sedap ni. Aku cuma tahu dan kenal kuih akok sahaja masa di Kelantan.

Oleh kerana mak mertuaku anak jati Kelantan, aku pun bertanyakan resipi kuih Cek Mek Molek walaupun aku dah banyak kali cari dalam internet. Kata orang, tak puas hati kalau sekadar membaca, kena dengar juga walaupun dah tahu caranya.

Pagi tadi aku pun memulakan misi membuat kuih Cek Mek Molek. aku dah tak ikut segala sukatan yang ditetapkan. Bak kata Chef Wan, campak-campakkan saja. Alhamdulillah, cubaan kali pertama nampaknya menjadi. Cepat-cepat aku up load dalam Wall Facebook mak mertuaku.


Inilah hasilnya walaupun tak semolek yang orang buat.

Seronoknya hati bila kuih menjadi. Lain kali boleh buat lagi. Sekejap saja kuih tu habis licin ditambah lagi makan masa panas-panas. Memang sedap. Cara membuat kuih Cek Mek molek ni macam kuih keria tetapi kuih keria, gulanya diluar manakala Cek Mek Molek gulanya di dalam. Sesiapa yang belum pernah makan, cuba la. Pasti menambat selera anda untuk kedua kalinya merasa.

Ranking: 5

12 comments

30 November 2010 pada 12:32 PG

Wah, menjadi juga tu Iza..
kirim kat sabah kuih tu..hehe..:)

30 November 2010 pada 7:55 PG

wa suka makan time dah sejuk. makan time panas2 takut inti gula tu melecurkan lidah ... he33

30 November 2010 pada 8:38 PG

farid ngidam gile kuih ni..
cewah mmcm ngandung lakkk hihi
nakk!!

30 November 2010 pada 9:23 PG

Salam datang nak rasa kuih Cek Mek molek :) kuih kegemaran saya juga nie.

Entri Terbaru "Aku Menulis Ikut Cara Aku"

30 November 2010 pada 9:33 PG

salam..
cucuq manih la nih
cuma buh gula di dalamnya

30 November 2010 pada 9:55 PG

salam..

Memang sedap kueh tu cuma jgn buat manis sgt..

30 November 2010 pada 11:01 PG

lobih kurang mcm cekodok pokak yo...hahahahah

30 November 2010 pada 12:50 PTG

antara kuih kegemaran SOp nih..
pertama kali berjaya? tahniah.. :)
mesti sedapkan

30 November 2010 pada 3:40 PTG

nak jugak mam!!!! sedapnyerr...

30 November 2010 pada 4:19 PTG

@bluedianthus
Ok..ok..nanti iza pos laju...cpt sampai..

@wachak
Kalau dah sejuk, tak sedap pulak, tak rangup...panas suam2 je, bukan yg baru angkat dari kuali....hehe..

@Far8 budak baik
ngidam ek? mai la selalu ke teratakku...

@akuanakpahang (AAP)
Oo..ya ka? tak sangka ramai jgk yg suka. Pertama kali saya rasa, terus suka...

@zulkbo
W'salam...
tak pa, manih dan berkhasiat dgn ubi keledek...
Org pantai timur kan suka makan manih2...

@ozzy
Salam...
Ya, saya kurangkan sikit gulanya. tp org yg rasa komplin pulak..."mana guna?...kurang manis ni..."

@apek poyo
cekodok?
bukan ke cucur kodok bulat2?

@sop
Ya ka? saya pun suka. sedap kan?
Terima kasih. Kalau dah licin tu maknanya sedap kot.hehe..

@Lagenda
Mai la singgah sini kalau nk rasa...

30 November 2010 pada 4:34 PTG

lama betul tak makan benda alah ni....

30 November 2010 pada 6:28 PTG

@Sharinginfoz
ya ka?

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved