Selamat Hari Pekerja

on Selasa, Mei 01, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.
Selamat hari pekerja pada semua pekerja-pekerja di Malaysia khususnya dan negara-negara jiran termasuk Indonesia, Singapura dan Brunei.

Info:

Hari Pekerja atau Hari Buruh adalah satu nama untuk pelbagai cuti tahunan yang diraikan pada 1 Mei

Akan tetapi sebenarnya hari ini disebut juga sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang mana ia merupakan peringatan tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi pergerakan pekerja. 

Tarikh 1 Mei digunakan kerana pada tahun 1884,Persekutuan Persatuan Pekerja dan Buruh, yang diinspirasikan oleh kejayaan Parti Labour 1872 di Kanada, meminta lapan-jam waktu berkerja di Amerika Syarikat, dikuatkuasakan pada 1 Mei, 1886. Ini mengakibatkan mogok umum dan Mogok Haymarket tahun 1886, tetapi beransur-ansur juga di pejabat selama lapan-jam waktu bekerja.
Ranking: 5

10 comments

1 Mei 2012 1:19 PG

selamat hari pkerja juga....

1 Mei 2012 1:40 PG

Selamat Hari Pekerja jugak

Entri Terbaru Kazen >>> Selamat Hari Pekerja

1 Mei 2012 11:47 PG

pada yang bercuti tu, selamat bercuti..pada yang berkerja di hari pekerja, selamat menjalankan tugas dengan amanah..

1 Mei 2012 12:01 PTG

Selamat Hari Pekerja buat yang cuti dan bekerja hari ini :)

Iza, saya dah jawab pasal nombor siri tu kat sini: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=874138832550890313&postID=3495663978714675901&isPopup=true

1 Mei 2012 5:37 PTG

Selamat Hari Pekeja. Cuti hari ini sekadar melunjur kaki dirumah sahaja. :-)

1 Mei 2012 11:58 PTG

salam..
alahai..kat surirumah tak de la pulak
harinya kan..HARI IBU kut?ermmm..selamat
juga dari saya buat semua yang bergelar
pekerja

2 Mei 2012 12:33 PG

Salam,
Selamat hari pekerja..
seronok juga kami sambut hari pekerja tadi.. sempat buat family day lagi

2 Mei 2012 12:12 PTG

Semalam balik kampung sekejap...byk mende yg nak diuruskan...mgu yg bz juga kali nih...err selamat hari pekerja semua...

2 Mei 2012 4:27 PTG

tahun ni tak best sebab hari selasa he3..

2 Mei 2012 6:12 PTG

tak lewat rasanya nak ucapkan
selamat hari pekerja untuk semua

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved