Faktor Ketandusan Idea.

on Sabtu, Januari 28, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.
Idea amat penting bagi seorang, bukan hanya pelajar, pengarang majalah (dan lain-lain), malah blogger juga untuk menghasilkan penulisan yang berkualiti, bernas, menarik dan tertarik untuk para pembaca membaca penulisan tersebut. Namun ketandusan idea adalah suatu perkara yang tidak dapat dielakkan. Kalaupun ada idea, sifat malas untuk menaip juga kadang-kala menghalang diri untuk up date blog.

Terdapat beberapa sebab idea yang ditunggu-tunggu tak kunjung tiba. Antaranya disebabkan idea menyembunyikan dirinya emosi kurang stabil. Kalau tengah marah kat Si B, ada ke idea nak muncul? Kalau ada, tengah marah tu, boleh sediakan nota kecil untuk tulis keyword dulu atau save dulu dalam handphone. Begitu juga masa sedih. Contohnya kena marah dengan Si A kat atas tu. Paling kurang pun, buat muka monyok, merajuk atau muncung 16 inci, tak kan ada idea yang berminat nak bertandang ketika itu. Sebaliknya kalau kita sentiasa gembira, pasti ada sahaja yang nak kita ceritakan.

Kesihatan diri juga boleh mempengaruhi kemunculan idea. Kalau sakit jari, masih ada ke mood untuk menaip? Kalau badan terasa penat, letih walaupun ada idea, terasa malas untuk menaip atau up date blog. Apa yang penting, kerjasama kesihatan diri memainkan peranan menghasilkan idea dan karya yang bernas.

Keadaan yang sering dialami oleh kebanyakkan blogger adalah cuti. Kalau pekerja akan bercuti pada hari Sabtu dan Ahad, sesetengah blogger juga akan ambil peluang untuk bercuti daripada menulis. Di sini ada dua sebab. Pertama, blogger itu curi tulang up date blog hanya pada hari bekerja. Mungkin kerana tiada internet di rumah atau broadband terus menjadi berukband siput sedut yang tak berapa nak masak. Kedua, terutamanya surirumah mengambil peluang bersama-sama keluarga tercinta. Hari lain masing-masing bekerja maka Sabtu dan Ahad adalah hari terbaik untuk melupakan seketika dunia maya.

Cuti terlalu lama dari dunia blogging juga kadang-kala menjadi punca idea beku. Seperti juga cuti pada hari-hari perayaan, kebanyakkan pekerja terasa malas untuk kembali bekerja. Begitu juga dengan sesetengah blogger. Ini adalah perkara biasa dan menjadi luar biasa pada mereka yang betul-betul rajin menulis.

Alasan yang sering kedengaran adalah sibuk atau tak ada masa. Ini lebih kepada up date blog. Bukan tak ada idea tapi kekangan masa menyebabkan blog terabai seketika. Kadang-kala rasa tak sempat pun nak buka laptop apatah lagi nak up date blog. Idea yang datang sepintas lalu terus berlalu di bawa angin lalu begitu sahaja. Tak sempat nak menulis. Apabila nak ingat semula apa yang terlintas tadi, dah tak dapat lagi.

Begitulah antara faktor yang menghalang blog up date. Namun tidak mustahil wujudnya idea dari faktor-faktor di atas. Contohnya ketika bercuti. Ramai juga yang jadikan aktiviti masa cuti atau masa bersama keluarga sebagai idea untuk buat post blog. Ramai juga yang bercuti sambil menenangkan fikiran serta mendapat idea menarik. Apa-apa pun, segalanya bergantung pada situasi seseorang.

Itu hanya sebahagian sebab ketandusan idea. Bagaimana pula pendapat anda? Adakah perlu memanjat pokok bagi mendapatkan siaran idea? Jom kongsikan di sini tentang faktor yang menjadi penghalang tercetusnya idea.


Ranking: 5

11 comments

28 Januari 2012 6:50 PTG

salam..
haa,sy dlm kategori kekangan masa tu lah..sian kt blog tak berupdate..

tp kalo time cuti tu mmg sy luangkan masa utk blog je... :D

28 Januari 2012 6:53 PTG

W'salam..
Haa...itulah kelebihan orang bujang,
boleh up date blog pada hari cuti.

28 Januari 2012 8:29 PTG

Kalau jarang kemas kini blog perlu main SEO supaya trafik tetap ada.

28 Januari 2012 9:40 PTG

Bagi blogger tulen.. apa yang berlaku disekeliling boleh jadi bahan penulisan.

Jika ketandusan idea sekalipun, boleh juga menulis mengenainya :D

Post Terbaharu Saya - Kisah Arnab Dan Kura-Kura

28 Januari 2012 10:28 PTG

Tulis sebanyak mungkin post ketika idea datang mencurah, tulis dan save dulu. Asingkan post itu sebagai "main post" atau "normal post". Main post adalah untuk post yang benar-benar kuat ceritanya dan biasanya di publish di hari kita ada banyak pembaca. Normal post ialah post yang akan di publish bila kita tiada idea.

Jika blog personal lagi mudah. Pastikan anda mempunyai telefon yang boleh mengambil gambar berkualiti. Apabila nampak sesuatu, segera ambil gambar atau video. Taip kat telefon ringkasan idea yang anda nampak dari gambar yang baru di ambil.

Harap dapat membantu.

28 Januari 2012 11:01 PTG

Hoho..blogger tulen ye?
Baru pertama kali dengar blogger tulen ni...

28 Januari 2012 11:11 PTG

Wow, mantop!
Terima kasih atas ulasan tersebut.
Boleh jadikan panduan ni...
terima kasih sekali lagi.

28 Januari 2012 11:12 PTG

Ala...
tak pandai la nak main SEO.
Ajarkan boleh???

29 Januari 2012 3:28 PG

Iza itulah diantara penyakit seorang blogger :)

Kalau buntu sangat just up load 1 gambar ceritakan kisah gambar tersebut seringkas yang boleh.Contoh snap gambar kucing Iza..lepas tu tulis kucing ini kuat berak bla..bla...bla...mudah kan? hehehe..

Sokong pendapat lunatig tu...saya banyak buat live blogging sejak akhir-akhir ni.Jarang entri yg merumtum jiwa dah :)

29 Januari 2012 2:10 PTG

Dulu kalau tak ada idea- senyap je. Sekarang kalau tak ada idea, cari idea,tulis la merepek ringkas mana pu. Tak pun sekarang dah boleh conteng2..Hehe.

29 Januari 2012 4:42 PTG

Betul la..
kalau tak ada idea, merapu je tulisnya ya...

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved