Segan

on Ahad, Disember 05, 2010

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.

Pertama:
"Ada sesiapa yang segan hari ini?"
"Awat yang hang segan sangat nak buat gheja tu?"

Kedua:
"Segan la nak jumpa bakal mertuaku!" (bagi yang belum kahwin)
"Jom la temankan aku, aku segan la"


Satu perkataan yang sama dan membawa maksud yang berbeza bagi orang utara. Perkataan "segan" selalu digunakan dalam percakapan harian. Makna "segan" dipertuturkan mengikut jenis ayat dan maksud tertentu. Perkataan "segan" boleh membawa maksud malas dan malu.

Ayat yang pertama membawa maksud malas manakala ayat yang kedua membawa maksud malu. Dalam percakapan harian, hanya orang utara sahaja yang memahami segara maksud ayat yang dituturkan. Bukan bermaksud orang lain tidak faham, tetapi mungkin mengambil masa beberapa saat atau minit untuk memahami ayat yang dituturkan. Kadang kala orang luar akan keliru antara maksud malu atau malas.

Jadi, bagi mengelakkan kekeliruan tersebut (antara malu dan malas), suruh lah kawan anda (yang bercakap dalam apa sahaja loghat) untuk bertutur dalam bahasa melayu standard. Bahasa melambangkan jiwa bangsa. Sekiranya anda sudah atau berhajat untuk berkahwin dengan orang utara, terpaksalah anda belajar loghat utara bagi memahami segala ayat yang dituturkan oleh orang utara. Jangan pula terjadi seperti "lain yang dicakap, lain yang dimaksudkan.
Ranking: 5

15 comments

5 Disember 2010 1:11 PG

Salam,
nanti nak test kawan.. mana yang segan dan malas, hehe

5 Disember 2010 1:15 PG

haha..nice info..sejak study kat johor dah lama x dgq...igt nak balik penang cuti nanti tp cek ni penyegan nak balik sorg2...

5 Disember 2010 1:17 PG

salam, hahaha selalu jugak keliru bila kawan2 belah utara sebut segan ni.. :D

5 Disember 2010 7:33 PG

owh.. baru taw :p.. ingat kan segan 2 mksdnye malu jew :p.. ngaa~ cepat2 kuar dr teratak usang .. roboh nti teratak dh usang nie :D

5 Disember 2010 12:00 PTG

salam..
orang penyegan adalah
membawa maksud 'pemalas"
segan juga membawa maksud
malu bagi bahasa negeri lain

5 Disember 2010 1:04 PTG

pernah kena sekali. member utara jemput gi kenduri. lepas tu dah paham dah bila nk gunakan perkataan 'segan' tu dgn org utara ... he33

5 Disember 2010 3:33 PTG

@kulanz
W'salam..
hehe...test, jgn tak test..

@black_mel
Awak cek tak mau balik sorg2? penyegan sungguh,kesian mak dok tunggu, rindu kat anak dia. ajak la makwe temankan.hehe..

@etomyam
W'salam..
lepas ni harapnya tak la keliru lg...
ingat, antara malas dan malu je tu..

@Muhamad Nor @ Mamat @ Putra
Hehe...jgn ingat malu je...ingat malas sama...
ini teratak moden la kalaupun dah usang.. :D

@zulkbo
W'salam..
Ya, betul tu tapi tak ramai yang tau segan itu malas...

@wachak
hehe...bagus kalau dah faham...next episod kita belajar perkataan lain pulak...

5 Disember 2010 4:30 PTG

ang aku tahu segan tu malu je..
Segan yang malas ni baru je tahu :D

5 Disember 2010 4:48 PTG

Ada satu perkataan Wak Segan. Pernah dengar tak? Wak Segan merujuk kereta beatle Volkswagen :-)

5 Disember 2010 7:29 PTG

betul la..
kena belajar la kalau nak kawen dengan orang utara ni..
saye pernah keliru dengan perkataan "kelmarin",kalau diutara ni kelmarin bermaksud SEMALAM..
bagi orang luar utara ni kelmarin bermaksud hari sebelum semalam..

5 Disember 2010 9:00 PTG

ish..
segan la pulak..

5 Disember 2010 10:25 PTG

segan untuk malas juga boleh digantikan dengan perkataan 'Baloq Liat'
heheheh

P/S : Nasiblah Tak Kemalangan Tadi! Kalau Tak Satu Hal Pula!

P/S : Perasaan Bila Disoal Umur Anda?

5 Disember 2010 11:57 PTG

@dnoBiz
Ini la yg nk bgtau...

@akubiomed
A'a betul la tu....mmg selalu dgr dulu2.skrg ni kereta tu dah jarang2 ada.

@diana.
betul3x...
dulu selalu jgk kawan2 keliru antara kelmarin dan semalam.

@APi
Ish...jgn la segan2...

@hans
Ya betui....baloq liat ni malas dan segan tahap gaban dan cipan...hehe..

6 Disember 2010 12:26 PG

wak semar... = wak segan... segan lah pulak..hehe

6 Disember 2010 12:23 PTG

main kawen2.. hehe

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved