Pro Dan Kontra Read More

on Isnin, Mei 31, 2010

Salam......


Hari ini aku ingin berkongsi tentang "read more". Ada sesiapa yang tidak tahu apa itu read more? Sila klik gambar, aku rembat blog nescafe. Sekarang ni banyak blog yang membuat tutorial tentang read more dan kebanyakkan blog otai menggunakan funsgi read more. Mesti ramai yang berlumba-lumba nak belajar cara pasang read more. Lagipun sudah ada teknik yang mudah untuk pasang read more. Di sini aku hanya ingin berkongsi pengalaman dan pendapat tentang pro dan kontra menggunakan fungsi read more.

Masa mula-mula aku mengenali dunia blogging, aku telah berjalan dari satu blog ke satu blog untuk mempelajari selok-belok blog. Daripada pemerhatian dan pengalaman aku yang baru mengenali blog, bila terjumpa blog yang menggunakan read more, aku rasa malas untuk klik read more melainkan topik yang ditulis sememangnya menarik perhatianku, barulah aku klikkan read more.

Setelah dua tiga bulan menjadi blogger, aku mula memahami kebaikan read more. Aku pun mula pasang read more tetapi setelah bertanya pendapat rakan blogger, aku mula rasa kebaikan tidak memasang read more. Aku rasa diriku seperti lalang yang mudah ditiup angin.

Di sini suka untuk aku berkongsi kebaikan dan keburukan menggunakan fungsi read more.

Pro
1. Memudahkan pembaca untuk membuka sesebuah blog atau dengan kata lain, mudah untuk loading, blog akan lebih ringan.

2. Imej yang ada akan dikecilkan dan diletakkan di sebelah kiri entry.

3. Dapat menghadkan secara auto jumlah teks yang ada dalam sesuatu entry.

Reah more amat sesuai untuk blog yang banyak info dan penulisan yang menarik serta tidak jemu untuk di baca.

Kontra.
1. Pelawat, pengunjung atau pembaca seperti aku kadang-kadang terasa malas mengklik read more.

2. Suka membaca apa yang tertera secara rawak.

Ini pendapat aku. Kalau ada yang ingin berkongsi info atau memberi pendapat tentang fungsi read more, sila tinggalkan komen di bawah.
Ranking: 5

28 comments

31 Mei 2010 pada 9:20 PTG

I do prefer READ MORE sebab utk lajukan loading,jimatkan space dalam blog, boleh tunjuk banyak2 post yang ada,di samping untuk meningkatkan PV :)


So far, alhamdulillah ramai yang membaca walaupn guna READ MORE ni berdasarkan komen yg dapat :)

31 Mei 2010 pada 10:41 PTG

aku penah guna readmore ni...tp bila org pakai,aku sendiri malas nk klik..so aku remove readmore aku...

2 Jun 2010 pada 12:41 PG

hehehe tora agak mlas nk tekan read more tu ;p tp kdg3 tekan jgk klo post menarik ;p

2 Jun 2010 pada 1:48 PG

saya lagi suka guna read more.. walaupun di front page diletak full text tapi tetap klik pada tajuk utk paparkn 1 entri saja..

2 Jun 2010 pada 3:54 PG

read more mesra reader cz klau blogger 2 wt en3 panjang2 x ker pening kene scroll satu2 en3? lagi satu page view pun best jer sng nk apply innity..ahaha..bleh jimatkan time loading 2 btul gak..nice en3..

2 Jun 2010 pada 3:04 PTG

@DaHLia

Thanks sudi berkongsi pendapat. Ya, Iza juga suka baca kalau memang entry yang dikeluarkan menarik.

2 Jun 2010 pada 3:04 PTG

penting sebenarnya read more especially kalau ada post2 yang panjang berjela2 ..

nak tengok ke next post pun penat kena scroll mouse baru jumpa next post dalam page tu ..

sbb tu bagi saya blog sebaiknya ada fungsi read more ini :D

2 Jun 2010 pada 3:07 PTG

@black_mel

Sama la....aku selalu je malas.

2 Jun 2010 pada 3:28 PTG

ok gak guna read more nie... cepat sikit loadingnya..

2 Jun 2010 pada 4:09 PTG

@MiSs TOrA
Ya, selalunya macam tu la...

@kulanz
Kadang-kadang apa yg kita suka, orang x suka. confuse jgk samada nk letak semula atau tidak utk memenuhi kehendak pembaca.

@darkbatman
Sangat setuju tapi masih ada yang malas nk klik read more. Bab innity tu, kalau trafik power, dapat jgk kn. Kalau Teratak Usang, awal2 lg innity kata bye bye.

@hydir
Betul jgk tu....

@Zikr the Jalanan Sepi Perantau
memang baik dan cepat loading tapi tak semua orang suka klik read more. Memang baik utk blog yg banyak informasi dan post yg panjang2....

2 Jun 2010 pada 8:47 PTG

betul2 ada pro & cons nye
tapi mcm saya mmg malas nak klik read more tu
tapi kalau artikel tu menarik mungkin la nak klik
lagi satu, read more tu bole tingkatkan trafik kalau ditekan setiap org kan kan kan

2 Jun 2010 pada 9:50 PTG

saya pun selalu malas nak klik read more unless memang best la citer nye...

2 Jun 2010 pada 10:29 PTG

@intan izani
Sama la kita....

@papabear
hahahaha....papabear pun malas jgk.

2 Jun 2010 pada 10:45 PTG

tak suke read more coz macam leceh...
tambah pulak internet ngan merangkak macam kure-kure kene potong due kaki kat depan....
tak sanggup tunggu

2 Jun 2010 pada 11:07 PTG

bagi mijie, mijie akan guna read more nie bila entry terlalu panjang. biar nmpk kemas skit..

selain 2, ia bergantung pada entry kita, walaupun xde read more tp x menarik, reader x bce hbis jgk kn. tp klu entry menarik, msti diaorang akan klik read more. tp 2 atas diri msing2 kn..

sje nk bg pendapat..;)

2 Jun 2010 pada 11:33 PTG

@TeRRoRRiZZ
ahaks.....eh, orang kata cepat loading....tp betul jgk kan, nk kena klik byk kali, betul3....aku pernah merasainya....

@mijie
Ya....setuju sgt2. Apa2 pun terpulang pada diri tuan blog sendiri. Thanks atas komen.

3 Jun 2010 pada 11:30 PG

sama2 Iza..:)

4 Jun 2010 pada 3:16 PTG

emm..sye lagi prefer letak readmore pada blog saye coz sye suke menulis pnjg lebar..klu xletak readmore kang jenuh viewer nk scroll.

yup biasanye org mmg malas nk tekan readmore tu melainkan rasa topik tu cambest cam topik yg akk tulis ni..heheh

tapi klu topik tak best klu xpakai readmore pun org xbaca juga tul tak? n bygkan klu entri yg xbes tu panjang. tapi sebenarnya ada entri yg best dekat bawah ..tapi sebab entri yg atas skali tu xbes dan panjang org malas scroll kebawah so dia melepas nk tgk entri yg best tu.

readmore ni boleh kata macam teknik bagi viewer window shopping la. klu menarik org bli..klu x pun xrugi at least we had shown most of our products. tgk gambar satu then ade sikit ulasan.

readmore ade macam2 version.ade yg boleh letak gambar besar gak..cam blog sye.

ooo ye..lagi satu readmore ni boleh jadi macam teaser. kadang2 bguna jgk untuk men umpan2 viewer. Yup trick murahan ni sye ske guna hahaha. sekadar untuk bergurau dgn viewer. ulasan kat readmore tu xsemestinya sama ngan isi kandung post. contoh macam ni..linkklu klik tajuk yang selamat diceraikan tu..sebenarnya dalam dia isinya lain..

woah pjg giler komen sye.ckp la ni..kang akk pun boring baca..

P/S: jangan letak readmore kat komen sye kak..heheh..gurau jek

4 Jun 2010 pada 3:33 PTG

Nampak gayanya kena letak read more ni, hehe....Xpe, komen panjang2 akak tetap baca. Mana ada komen yg orang x baca kan? tuan blog tetap baca.
Kesimpulannya read more memang byk kelebihan tp kalau sindrom malas menyerang di tambah internet yang siput, terbiarlah read more tu.

5 Jun 2010 pada 12:43 PG

cikmin suka pasang readmore..tapi takde la pasang yang macam diorang dok buat tu..di blogger sendiri pun dah ada ikon bila kita klik je dah terus jadi readmore..entri tu menarik atau tak,tak menjadi soal pada cikmin..kalau nak baca..klik je la readmore tu..kadang tajuk tak menarik..tapi kat dalam tu mana tahu ada sesuatu yang menarik? dengan fungsi readmore tu la..blog berjaya melayakkan diri untuk innity..

Thank You NUFFNANG for cheque No 5 !

5 Jun 2010 pada 10:11 PTG

@cikmin
Tahniah krn dapat tarik amai visitor. Iza, kalau tajuk x menarik, memang malas nk klik read more sebab dulu internet x ok.

6 Jun 2010 pada 1:11 PG

saya sememangnye malas nak klik read more.

6 Jun 2010 pada 2:36 PG

tak suke read more.. malas jugak.. hhuhuhu..

tapi kalo guna read more, visitor yg dh biasa baca blog kita akan tahu entry yg belum dia baca...

13 Jun 2010 pada 1:10 PG

Guwa pernah try readmore tapi macam tak sesuai sebab entri pendek sangat..
bagi bloggers yang selalu buat entri panjang2, memang sesuai la gune readmore..klu setakat entri 10 baris, ada baek tak payah..
sebab guwa pon malas nak klik readmore tu melainkan post mereka btol2 menarik..
hehe..

13 Jun 2010 pada 1:17 PG

@AYU
Thanks ayu sudi baca, nanti singgah lg sini.

@a.z.n.e.e
ya, betul3x...

@RastaMat
Yezzs, aku setuju sgt2.

7 Julai 2010 pada 3:39 PTG

tgk style gak kot, kalau jenis yg entry karangan panjang2, better pakai kot.

8 Julai 2010 pada 12:30 PG

@Affan Ruslan
Ya, kalau panjang seeloknya guna read more tapi pastikan tajuk menarik.

5 Ogos 2011 pada 8:38 PTG

lebih suka pkai read more sbb dpt lajukan page loading..lgpun artikel byk yg bergambar..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved