Jawapan Uji IQ

on Ahad, Mei 30, 2010




Salam.....

Terima kasih pada semua yang berani cuba untuk jawab soalan yang berputar dan berbelit-belit ni.....Aku belum jumpa pakar matematik di sini. Malu nak jawab kot.

Nak tau ke mana hilangnya RM1???

Tak kan tikus dah bawa lari?

Macam ni sebenarnya....
Jom kita belajar kira-kira sambil mengasah otak yang dah berkarat tu....


3 orang pelajar --> Guru --> Tuan rumah
RM30


RM3 <-- RM5 <-- RM30

RM1 (seorang) <-- RM2 <-- RM25



RM9 X 3 orang = RM27 - RM2 = RM25


Tak perlu susah-susah untuk tambah dengan RM2 (yang ada pada cikgu tu). Kalau tambah, dah sah jalan kiranya memang tak betul. Sebabnya duit asalnya RM30 dah menjadi RM27. Maka tolak saja dengan RM2 yang ada pada cikgu, tuan rumah dapat RM25.

Kesimpulannya, jangan abaikan + (tambah) dan - (tolak). Walaupun nampak kecil tapi + dan - membawa makna yang besar jika kita tersilap langkah. Wang RM1 yang dikatakan hilang itu hanya sekadar untuk mengelirukan pembaca. Jadi berhati-hati bukan sahaja di jalan raya tapi di mana-mana sahaja kita berada kerana kita tidak mengetahui kemungkinan yang bakal berlaku walaupun ada di depan mata kita.

Ada sesiapa yang masih tidak faham???

Ranking: 5

2 comments

30 Mei 2010 4:30 PTG

hahaha.
menipu la soklan nih.
len kali xnk tertipu dah.
kak aza nnt buat lagik soklan cm nih.
biar kitorang jdik mental jap.
hehehe :D

30 Mei 2010 6:19 PTG

tak paham....tak paham...isk3...

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved