Lagi Kematian Usahawan Kosmetik?

on Isnin, September 20, 2010

Salam...

Apa sudah jadi dengan dunia sekarang? Kekejaman berlaku di serata dunia bukan sahaja kekejaman kepada orang lain tetapi juga pada diri sendiri. Selepas Datuk Sosilawati Lawiya dilaporkan dibunuh, dibakar dan abunya di buang ke sungai, rakan baiknya pula disyaki menggantungkan diri. Nauzubillah.....

Kediaman Datuk Sosilawati Lawiya

Pengasas Aveer Cosmetics, Sarina Jaafar, 45 tahun dijumpai mati tergantung oleh anaknya yang berusia 16 tahun di bilik tidurnya di Taman Pauh Jaya, Bukit Mertajam, Pulau Pinang jam 8.30 pagi semalam. Media melaporkan wanita itu ada memaklumkan kepada anggota keluarga tentang keinginannya menggantung diri.
-Bernama.

Walau bagaimanapun, kes tersebut masih dalam siasatan.

Surah An-Nisaa yang bermaksud: "Dan janganlah kamu bunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu." (4:29)


Larangan terhadap bunuh diri juga dicatat dalam kenyataan-kenyataan hadis yang tulen. Umpamanya, "Orang yang mencekik dirinya sendiri hingga mati akan mencekiknya juga dalam neraka, dan orang yang menikam dirinya juga akan menikam dirinya di dalam neraka dan orang yang melemparkan dirinya dari tempat tinggi untuk membunuh diri, maka akan selalu dia melemparkan dirinya di dalam neraka.

Diriwayatkan dari Jundab bin Abdullah ra. : Rasulullah Saw pernah bersabda,"Dari sebuah bangsa sebelum kalian ada seorang laki-laki yang terluka dan tidak sabar dengan luka (yang dideritanya), lalu ia mengambil sebilah pisau dan mengiris tangannya sendiri. Darah keluar tanpa henti dan ia pun mati.

Allah berfirman,'hamba-Ku mendahului-Ku dengan membunuh dirinya sendiri, maka surga Kuharamkan baginya' ".
p/s: Peringatan untuk diri sendiri dan pembaca:

Wahai saudara seMuslim, ingatlah bahaya nyawa kita bukan di tangan kita sendiri. Jadi, hindarilah dari perbuatan terkutuk tersebut. Moga-moga kita sentiasa mendapat rahmat dan keampunan dari Allah atas segala kesalahan yang kita lakukan, InsyaAllah, Amin...
Ranking: 5

9 comments

19 September 2010 11:41 PTG

انّا للہ و انّا الیہ راجعون

19 September 2010 11:42 PTG

Salam..singgahan ringkas tanda persaudaraan kita..shoutmix kao aku taktak boleh masuk..

20 September 2010 12:19 PG

Yang bunuh diri ni selalunya jahil
bab-bab agama. akal lak pendek. Bila
syaitan suruh bunuh diri tu yang
ikut jer. Minta dijauhkan perkara
macam ni ...

ps : chatbox ko x leh nk guna ar.
dah puas wa refresh asyik connection
has timed out ... huhuhu

20 September 2010 6:14 PG

Nauzzubillah,sesungguhnya perbuatan bunuh diri amat dilarang Allah.berpikir sebelum melakukan sesuatu...Alfatihah jugak kepada Arwah Datuk Sosilawati.

20 September 2010 11:46 PG

kenapalah dia bunuh diri agaknya??

20 September 2010 11:56 PG

kenapa sampai macam tu sekali? haiyaaa... kalau hidup lagi kan boleh tolong tengok-tengokkan anak-anak akwan bek dia tu.. kesian kat anak-anak dia mak sanggup gantung diri.. hum,,,

20 September 2010 12:36 PTG

dgr kata dia bunuh diri..wallahualam..

20 September 2010 3:36 PTG

bunuh diri..tak terjangkau dek akal fikiran waras...

20 September 2010 10:13 PTG

Salam,
moga perkara-perkara macam ni jadi pengajaran untuk kita..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved