Kuih Akok

on Selasa, Julai 03, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Awal tahun ni ketika ke Kelantan, tak dapat nak merasa Kuih Akok. Beberapa hari lepas, hubby ke Terengganu dan ketika balik, sempat dia singgah di Kelantan untuk mencari kuih akok.
Jam 3 pagi aku makan kuih akok ni. Nak simpan esoknya takut basi pulak. Walaupun hanya boleh makan sebanyak 2 biji sahaja (kekenyangan sudah...), syukur sangat sebab boleh juga merasa. Nak buat sendiri malas dan tak ada acuannya. Kuih akok yang kat atas tu dah masuk dalam bakul sampah setelah simpan dalam peti ais beberapa hari. Memang sayang nak buang sebab susah nak jumpa tapi apa boleh buat, dah kenyang. 
Ranking: 5

20 comments

3 Julai 2012 2:26 PTG

saya pernah mkn sekali kot dulu...masa mula2 duk ganu. saja lah nk rasa.kuih ni kegemaran suami saya.masa duk ganu dulu tiap mgu kalau blh dia nak beli

3 Julai 2012 3:11 PTG

xpnh mkn kuih ni..nk2 :)

3 Julai 2012 3:11 PTG

alamak..rugi la plak x beli masa p pulau kapas aritu!! Hurmm..ada nmpk kuih ni tp x menyempat nak beli..nnt lain kali belilah

3 Julai 2012 3:15 PTG

Sayangnya kuih tue ehh....tak sodap ke Iza?

3 Julai 2012 3:30 PTG

@yastro
Sedap sangat.
Makan 2 biji pun dah kenyang..

3 Julai 2012 3:35 PTG

jarang ada jual, kadang2 ke ada kat pasar malam. bazar ramadahan nanti mesti senang nak cari.

3 Julai 2012 3:47 PTG

Selalu kalau nak makan buat sendiri tapi sekarang sejak
kurangkan makanan dan minuman dalam gula sudah jarang
dibuat..

3 Julai 2012 3:53 PTG

saya suka makan kuih ni masa bulan puasa.. tak tahu kenapa huhu :)

3 Julai 2012 4:06 PTG

pernah pengok tapi tka pernah makan..haa... camtulah

3 Julai 2012 4:09 PTG

kuih tradisional mmg sllu di hati org2 melayu

3 Julai 2012 4:38 PTG

Dah lama tak makan kuih Akok ni kak :)

3 Julai 2012 11:33 PTG

Datanglah ke Kelantan jika nak rasa,
Sungguh banyak jika bulan Puasa,
Di perkarangan RTM Kelantan ada pesta,
Ia dinamakan pesta akok di sana.

Pesta ini mendapat sambutan,
Baru saja ia berlalu,
Sempena ulangtahun RTM yg ke 66 tahun,
Sangat meriah dgn pertandingan akok di situ.

* Pesta akok pd 28,29,30 Jun 2012, baru saja lepas.

4 Julai 2012 12:33 PG

salam..
kueh kegemaran TGNA
MB Kelantan nih :)
pernah makan sekali je
dah sejuk..tak sedap

4 Julai 2012 12:42 PG

alamak!

kuih akok ni kan manis kan?
ada harapan gigi kena bawa lari dek tikus.. hehehe

4 Julai 2012 9:32 PG

Ya..memang sedap akok di kelantan..dekat bukit bakar kalau tak silap sedap jugak..biasa g KB mesti kena beli akok ni..best...hehe

4 Julai 2012 10:16 PG

Anak-anak saya pun suka. :-)

6 Julai 2012 12:56 PTG

memang sedap ni
seringgit 4 keping
memang dah kenyang dah...
hehe

9 Julai 2012 8:33 PTG

fuhh, dah lama gila tak makan kuih akok ni..

10 Julai 2012 9:36 PG

Sedapnye...di sempadan Putrajaya ada satu gerai makan jual akok sedap nama kelantan corner....

10 Julai 2012 3:47 PTG

Akok oh akok
Memang sedap!

antra kuih feveret ni..hehe

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved