Kenapa Tak Boleh Komen.

on Khamis, Mac 01, 2012

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Dua tiga hari ni, mood untuk blogging semakin menurun. Walaupun ada entri yang dipos setiap hari, kebanyakkannya adalah auto publish. Nak mengunjungi blog lain pun susah. Pastinya ada sebab-sebab tertentu. Sebab utamanya kerana lampu wifi asyik berkelip-kelip. Entah di mana masalahnya. Nak buka lawan web lain pun susah, loading dah habis-habis.

Kalau dah wifi pun bermasalah, maka sukar juga untuk menjengok blog sendiri. Apabila jadi macam tu, malas juga nak membuka laptop. Hanya pantau melalui smartphone sahaja kalau-kalau intarnet dah ok.

Dalam pada itu, ku terima gmail dari kak ani mengatakan blog aku tak boleh masuk. Tak senang duduk juga sebenarnya bila dikatakan macam tu. Agaknya apa masalah yang berlaku? 


Aku juga dapat mesej dari LM melalui facebook dan blog mengatakan ruang komen tak ada. Yang ada hanya ruang untuk reply. Ini lagi haru. Aku langsung tak tahu di mana silapnya. Kalau blog aku hilang atau lenyap sekalipun, aku tak tau nak buat apa.


Itu baru blog hilang dan kotak komen hilang. Agaknya apa lagi yang terjadi tanpa pengetahuan aku. Selama ni aku memang tak pernah sign out dari blog. On laptop, terus masuk ke dashboard.

Adakah ianya berpunca dari template yang aku gunakan? Template ni aku pilih dan ambil dalam blogger.com juga. Adakah aku terlepas pandang dalam setting kat mana-mana tempat? Harapnya ada yang dapat menyelesaikan masalah yang aku hadapi ini.

Kalau tak ada jalan penyelesaian yang lain, maka suatu saat nanti terpaksa aku bertukar cat rumah yang baru. Cuma agak leceh sikit kerana terpaksa edit semula code yang telah aku masukkan.

Aku harap sangat ada rakan blogger yang dapat membantu. Terima kasih aku ucapkan pada semua blogger yang prihatin tentang blog aku dan kunjungan dan komen kalian amat bermakna buatku. Terima kasih sekali lagi.
Ranking: 5

20 comments

1 Mac 2012 pada 12:25 PG

So far so good tidak ada masalah untuk akses dan meninggalkan komen di blog ini.

Mungkin yang melaporkan masalah tersebut tidak clear cache didalam browser?

1 Mac 2012 pada 1:14 PG

Salam,
setakat ni memang tak ada masalah untuk komen di blog ni.. tak taulah kalau sebelum ni ada berlaku sebab saya pun dah beberapa hari tak online :D

1 Mac 2012 pada 4:51 PG

kene tukar hosting kot.. :)

1 Mac 2012 pada 6:09 PG

saya boleh komen. btw, cikgu beli hosting kat mana? sy beli di godaddy aje...melalui google terus. mudah..x yah setting apa2.

1 Mac 2012 pada 7:20 PG

so far ok je untuk saya. tiap2 kali suka lawat teratak usang & semuanya lancar :)

1 Mac 2012 pada 9:25 PG

Saya tak der masalah nak komen, ok jer.

1 Mac 2012 pada 9:55 PG

salam;
okpun..aku disini, senang nak komen.

1 Mac 2012 pada 10:37 PG

so far no problem with this blog, some just prefer not to have comment in their blog so it's not a big deal

1 Mac 2012 pada 10:46 PG

ok jer... xde problem pun..

1 Mac 2012 pada 1:16 PTG

Masalah tak nampak komen nie slalu jadi kat user Firefox. So kena pastikan dorang guna yang latest version. Nak lebih ok, guna Google Chrome.

Satu lagi solution yg boleh guna, sistem blogspot nie by default dia set comment form type sebagai embedded. Try tukar ke full page atau popup window.

Adios...

1 Mac 2012 pada 5:34 PTG

Saya tak ada hosting lagi, masih blogspot, hanya beli domain je.

1 Mac 2012 pada 5:36 PTG

Ya, Chrome terbaik setakat ini.
Terima kasih atas penerangan dan cadangan di atas.

1 Mac 2012 pada 7:10 PTG

Saya boleh masuk forum komen ni..hehe

:-)

1 Mac 2012 pada 7:22 PTG

xde masalah la iza.. ok jer aku masuk..hehe

1 Mac 2012 pada 9:12 PTG

salam..
sesekali jadi juga di blog saya..
setakat nih tak de yang email pun..?
kira ramai yang prihatin dengan anda
Iza di sini..he he

1 Mac 2012 pada 9:42 PTG

W'salam..
Ooo..begitu ye.
Alhamdulillah..masih ada yang prihatin.

2 Mac 2012 pada 1:26 PG

No problem at all....

2 Mac 2012 pada 2:04 PG

mungkin ade teknikal problem tu... ni boleh je komen...

jom ke blog saya...
http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/02/kian-melayu.html

sudi2 baca dan komen... mari terus saling support di Gerila Penulisan Kreatif...

Sam Banjamin a.k.a Zulkifli Sa'don
(pengasas gerila penulisan kreatif)

2 Mac 2012 pada 9:03 PG

Eh,dah tukar url baru ek. Ok, InsyaAllah.

30 Ogos 2012 pada 2:43 PTG

ok je.. :)

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved