Peria Goreng

on Khamis, Mac 24, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.

Tiba-tiba saja my hubby beli peria setelah sekian lama tak makan peria. Inilah hasilnya walaupun hanya masak secara ringkas. Beli sebiji peria tapi hanya masak separuh sahaja untuk 2 orang makan. Selalunya orang akan letak udang tetapi kali ini berlainan sedikit. Aku letakkan isi ayam.

Bahan-bahannya:
1/2 biji peria (hiris nipis dan rendam dengan air garam lebih kurang setengah jam, bilas dan toskan)
isi ayam (gihiris kecil)
1 biji cili merah (hiris menyerong)
1 biji cili merah - ditumbuk
2 biji bawang merah - ditumbuk
1 biji bawang putih - ditumbuk
sedikit gula (jika perlu) dan garam secukup rasa.

Cara memasaknya:
1. Panaskan minyak dan masukkan semua bahan yang ditumbuk. Tumis sehingga naik bau.
2. Masukkan isi ayam dan goreng sehingga masak.
3. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan kacau seketika.
4. Masukkan cili merah dan buah peria yang dihiris. Gaulkan sebati dan tutup seketika agar hirisan peria menjadi lembut.
5. Siap dihidang.
Ranking: 5

10 comments

24 Mac 2011 1:33 PTG

sukanyer sayur peria...

24 Mac 2011 2:00 PTG

tak makan peria...apatah lagi nak masak...tak pandai...sian kan

24 Mac 2011 3:50 PTG

SALAM..
Kegemaran saya..sayang kat rulah saya sorang je makan..Mrs pun jarang masakkan..ermm peria ni raja sayur bagi kaum india..selain sedap di makan pada penggemarnya juga sebagai ubat menurunkan tekanan darah

24 Mac 2011 4:18 PTG

kite pun tak reti makan peria... pahit..

24 Mac 2011 4:49 PTG

@Miss Annaz
Hmm, kadang2 ok jgk ni..

@cikmOt
Cuba la..senang je tuh..jgn risau, tak pahit.

@zulkbo
W'salam.
Terima kasih atas perkongsian tersebut..
Ingatkan utk buang angin je.hehe..

@intan izani
Eh, tak pahit pun. Sedap. Kan dah rendam dgn air garam utk buangkan pahitnya. Juga sebagai penambah selera makan.

24 Mac 2011 4:54 PTG

Assalam, kata dek org pahang kalau masa pahit liur @ selara tekak tak brpa sedap... bagus makan peria ini boleh hilang rasa sedemikian.

24 Mac 2011 4:57 PTG

@akuanakpahang
W'salam.
Ooo, macam tu ke?
Ingatkan makan asam ke...

24 Mac 2011 5:21 PTG

salam buat iza....
waaa..sedapnya masak peria cam tu...lama tak makan peria goreng.

24 Mac 2011 6:03 PTG

Peria is so good for health but many stay away for the bitter taste.

However, its the skills and ingredients added which will take away the bitter taste. great recipe for sure.

24 Mac 2011 10:33 PTG

@pak long
W'salam..
Hmm, nanti suruh mak long tolong masakkan ye..hehe..

@Nava Kishnan
Not bitter if know how do that. Thanks..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved