Kisah Di Pasar Besar

on Ahad, Februari 07, 2010



Hari ni aku pergi ke Pasar Besar Teluk Intan untuk membeli barang-barang dapur dan juga bahan mentah untuk tempoh 1 minggu. Macam biasa, kena beli sayur, ikan, sotong, udang dan ayam. Aku bukan selalu membeli ayam, jauh sekali untuk kenal peniaga-peniaga di situ.

Time nak beli ayam tadi, ada 4 orang penjual Melayu dan seorang Cina. Aku pun menuju ke salah seorang penjual Melayu. Umurnya mungkin antara lingkungan belasan tahun atau awal 20-an. Bukan saja aku memilih peniaga muda tp dah aku tengok dekat bahagian dia tu tak ada pelanggan, aku pun rasa kesian pula, lagipun ayam dia banyak lagi.

“Adik, nak kaki ayam boleh?”

Ha..ha..sebenarnya aku nak beli seekor ayam tapi terkeluar pula kaki ayam. Dengan penuh selambanya dia pun jawab, “Maaf la kak, sini ayam cina”

Setelah aku mengucapkan terima kasih pada dia, hatiku pun berkata, “Alhamdulillah, moga-moga masih ada ramai lagi orang yang prihatin macam mamat ni tentang halal dan haram.”
Ranking: 5
 
© TERATAK USANG All Rights Reserved