Sejauh Mana Penghulu Segala Hari?

on Jumaat, Januari 28, 2011

Assalamualaikum,
Salam 1 Dunia.
Sewaktu aku berada di negeri kelahiranku jelapang padi iaitu Kedah beberapa tahun dulu, hari Jumaat merupakan hari yang terlalu tenang, damai, sunyi dari kesibukan dan keriuhan kenderaan lalu lalang. Aku benar-benar terasa hari Jumaat merupakan PENGHULU SEGALA HARI kerana segala urusan dunia seperti kerja dan persekolahan dihentikan pada hari tersebut.

Hari Jumaat juga istimewa bagi kaum Adam kerana lebih relax dan tenang tanpa tergesa-gesa untuk bersiap sedia sebelum menunaikan solat Jumaat tanpa perlu memikirkan soal kerja. Pada hari Jumaat juga kita disunatkan untuk mandi sunat hari Jumaat, memotong kuku dan berpakaian bersih.

How to change your 'credit card fees' into free stuff instead. For Malaysians only.

Namun kini hari Jumaat bukan lagi seperti dulu. Tiada lagi keistimewaan di hari Jumaat kerana pada hari Jumaat, suasana menjadi teramat sibuk. Bagi kaum Adam, seperti hari-hari biasa bersiap sedia ke tempat kerja. Pulang seawal 12.00 tengahari, itu pun jika tiada kerja yang mendesak atau mustahak. Lazimnya akan tergesa-gesa untuk makan tengahari sebelum berangkat ke masjid. Bagi yang jauh dari rumah, tanpa mandi dengan baju kerja yang berpeluh dan ketat terpaksa solat dalam keadaan tidak selesa. Tiada lagi baju Melayu, berkopiah atau bersongkok.

Time to get products from Apple.

Tiada lagi cuti rehat dalam Islam untuk Penghulu Segala Hari. Agama ini tidak seperti Yahudi yang menetapkan hari Sabtu sebagai cuti rehat dan hari Ahad seperti agama Kristian. Kini hari Jumaat bukan lagi hari cuti mingguan tetapi sekadar hari untuk menunaikan solat Jumaat dan kesesakan.

Sony Ericson K660

Kini, hari Jumaat telah dicemari dengan pelbagai aktiviti terutamanya oleh wanita Islam yang sibuk membeli-belah tika kaum muslimin menunaikan solat Jumaat. Alangkah bagus jika seluruh negeri di Malaysia cuti pada hari Jumaat, PENGHULU SEGALA HARI. Wallahhu'alam....
Ranking: 5

3 comments

28 Januari 2011 pada 2:24 PG

salam..
setuju..selalanya
hari jumaat adalah
hari cuti mingguan
saya,biarpun bekerja
di KL..

28 Januari 2011 pada 2:34 PTG

jom support page nie kat FB

http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Jadikan-Jumaat-Sebagai-cuti-umum-Supaya-dapat-kami-Bersolat-Jumaat/127174923965626

Moga perjuangan kita mencapai matlamat ! Sebab saya dulu asal dari Johor !

28 Januari 2011 pada 3:08 PTG

@zulkbo
W'salam..
Owh, ya ka. Hmmm, bagus la mcm tu..

@Abd Karim MJ
Ok, dah like.
InsyaAllah..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved