Ke Mana Layout Menghilang???

on Jumaat, Jun 11, 2010

Salam...

Hari ini aku hanya ingin blogwalking dan cari imformasi yang ada. Ketika aku sign in blog untuk publish semua komen yang ada, aku terkejut seketika. Rasa lain macam je dashboard aku ni. Apa yang tak kena ni? Ada sesiapa perasan tak dengan sedikit perubahan macam yang aku alami? Ke dashboard aku je yang berubah? Cepat-cepat semua orang, cuba check dashboard masing-masing.

Layout aku dah tak ada la..... Ke mana ia menghilang? Tapi ada benda baru yang muncul. Layout digantikan dengan Design. Dalam Design tu ada 3 benda, page element, edit HTML dan template design. Tak pernah jadi macam tu pun sebelum ni...

Patutla sesetengah blog yang aku jarang-jarang masuk, sekali masuk dah berubah wajah. Adakah fungsi ini dimanfaatkan oleh pemilik blog yang mempunyai template design yang terbaru ni? Teringin juga nk try tapi sekarang ni aku belum bersedia lagi. InsyaAllah, kalau ada banyak masa terluang nanti, akan aku cuba.



Ada sesiapa yang berpengalaman dalam soal template ini atau ada yang pernah mencuba? Jom kongsikan pengalaman anda di ruangan komen.
Ranking: 5

42 comments

11 Jun 2010 pada 4:31 PTG

aku rasa ok. better than previous one. dah try godeh..hehe...hasilnya blog aku makin jahanam. apa yg aku buat selama ni ilang.

tapi tu aku rasa silap aku la. sebab main godeh. haha..

tapi aku rasa baik korang semua cuba la. alah, bukannya kena bayar apa² pun.

try try.

11 Jun 2010 pada 4:39 PTG

Ya ka? Ala xpe, setakat nk menjahanamkan blog, aku ok je.....memang blog aku dah selalu jahanam. Try and error tu kan akan buatkan kita lebih pandai.
Sebelum tu (bak kata nescafe) download full template dulu,hehe. Sediakan payung sebelum ujan, jangan main redah je di kala guruh berdentum...

11 Jun 2010 pada 4:49 PTG

wakakaka...aku trkejut gak td. aku try godek2. nsb baik ade preview. klu x...mahu nyer jahanam blog aku.

bnda ni OK. utk blogger yg baru ade template aje la. klu cam aku ni, template kurun yg lepas...habis smua coding ntah g mane, widget smua mlepak kat tmpat len...huhuhu


WORDZ-SPACE
(blog skema giler tahap gaban)

11 Jun 2010 pada 4:55 PTG

@~ ALIEN ~
Ko pun jd cm tu jgk ke? Aku pun try jgk td ni tp bila aku preview, habis selerak widget, x jadi nk save.

Aku selalu jgk tukar template tp bukan saja2. Bila ada yg x kena, aku mesti tukar template.

11 Jun 2010 pada 4:55 PTG

owh , saya pun perasan gak . mula-mula terkejut gak . hehe .

tak berani nak cuba , takut blog rosak . sebab saya bukannya pandai pun benda benda ini .

11 Jun 2010 pada 4:58 PTG

sememangnyer better yang dulu nye... cuma tambah template pun ok.. tak suker yg baru nie..

11 Jun 2010 pada 4:59 PTG

@farah
Xpe pelan2, lama-lama pandai la. Yang penting download template dulu ataupun buat blog lain sbg testing.

11 Jun 2010 pada 5:10 PTG

trial & error..

penat wo..
takper la..
aku pun masih beginner lagi nih.
masa ni la aku nak memperbanyakkan xperimen..aha..

11 Jun 2010 pada 5:14 PTG

@Ms. Ann
Wah....dah try ke? Bagus2.

@kerol
Yezzss try n error, kena selalu belajar dari kesilapan.
Teruskan xperimen. Gud luck.

11 Jun 2010 pada 5:39 PTG

erm...sy pun bru pasan hari ni gak...
bagi sy la...agak memudahkan gak...
x payah nak kena cari template...
design sendiri je...
pilih dan klik...tp kene setting sikit la widget kite...
mungkin akan terabor sikit...
sy ade try tdi...
ok la...
x beranai lgi nak APPLY TO BLOG...
tpi memang bagus la...
:)

11 Jun 2010 pada 9:12 PTG

xpnah guna agi template ni..biase edit HTML je..situ boleh ltak mcm2..:)

11 Jun 2010 pada 9:39 PTG

layout dia ganti benda baru tu tp seri rasa lebih elok yang lama tak keliru kita.

11 Jun 2010 pada 9:43 PTG

@APAN
Ooo gitu ke?
Thanks sudi berkongsi.

@Mijie
ye ke?

@Seri Bahasa
Mmmmm...betul jgk tp kalau pakar dan rajin edit, boleh je nk try....mungkin ambil masa sikit la...

11 Jun 2010 pada 10:06 PTG

emm ye a..mijie bese guna edit HTML..edit sndiri tp ssh sikt ar..hehe

11 Jun 2010 pada 10:23 PTG

@mijie
Kalau mijie ni pakar html, xde hal punya kn.....

12 Jun 2010 pada 1:49 PG

salam kak iza..

lame kan menghilg maaf ler..!
terima kasih masih mengingati saya..
wah dh laen blog ni..ringan sikit skjp aje loading!

ape2pun saya nk bagitahu saya ade byk blog jadi keliru sda mane satu mahu diurusin..hee..

12 Jun 2010 pada 7:38 PG

@Si budak Aboi
W'salam...
Memang lama Si budak Aboi menghilang. Kak iza pi ziarah pun sebab klik kat top comentaters. Memang itu nk terbaik, simple dan ringan.

Ooo...patut le blog terbiar, rupanya byk blog, ni mesti kes kejar nuff ni. Thanks la krn sudi singgah teratak usang.

12 Jun 2010 pada 12:55 PTG

lanun punyer template pakai
yg baru tu lar..

benda tu dah lama dah...
cuma baru rasmi di masukkan ke blogger.

nak tahu lg byk projek baru blogspot??
try la masuk blogger in draft...

byk lagi projek baru dieorg..
pelan2 akan dimasukkan mcm yg iza jumpe baru2 ni.

12 Jun 2010 pada 1:11 PTG

@LaNuNsepet
Ooo...ya ka? nanti nk pi tgk lagi la kat blog lanun

masa kita semua dapat email ttg template dulu ke?
Ok, nanti la nk try masuk blogger in draf....
Thanks kongsi info...

12 Jun 2010 pada 9:52 PTG

lain kali kalo nk try..click preview dulu ler..kalo ragu2 & nk slamat sgt, save html yg lama tu kt mn2 dulu..tau

13 Jun 2010 pada 3:33 PG

pelan2 kayuh. lama2 pandai la bro. ehehhe..
Myblog: rugi tak baca pelbagai cerita yang aneh, pelik, comel, ajaib disini

13 Jun 2010 pada 9:02 PG

xde lah pkar mn..bese2 jelah..

13 Jun 2010 pada 10:55 PG

@ayunda maajis
Itu la yg selalu di buat. Yg penting download full template.

@Anzur Anuar
Dok tengah kayuh pelan2 la ni.....

@Mijie
Ya ka? Jgn terlalu merendah diri. Apa2 pun disamping kita godek sendiri, kita tetap kena berguru.

13 Jun 2010 pada 1:10 PTG

a'ah..btol2..kite ttp kena brguru walaupun dh pndai. ilmu kn luas. makin bnyk blja, mkin bnyk yg xtau kn..lari tjuk x nie??..hihi

13 Jun 2010 pada 1:39 PTG

@Mijie
Hentam saja lah labu....

13 Jun 2010 pada 6:57 PTG

huhu..sye xtry lg sbb dia kena pakai template yg blogspot sediakan. Then baru ley tukar2 dari template design tu. Klu nk start dgn template baru ok kot.

Tp klu ade template custom yg kite wat sendiri susah sket ar. mmg xmasuk dengan "template designer" yg blogspot buat ni

mgkn boleh tweak template sendiri utk kasi boleh jalan dgn template designer tu tp byk kena tukar. maleh..hahaha.

13 Jun 2010 pada 9:59 PTG

dah try,and pakai

best,senang pakai..hehehe

13 Jun 2010 pada 11:00 PTG

@sukiminna
Ada tak ubat utk merawat penyakit malas? Nak kena cari Dr. arieza ne...

@rutikeben
Ya ka? mmmmm....
nanti nk pi usha lagi...

13 Jun 2010 pada 11:28 PTG

aku dah pakai design tu sejak beberapa bulan lepas. so far ok, cuma masa transformasi dari blog asal je laa abih semua ilang kena buat balik...

tapi bila dah maintain pakai benda tu, ok jer. aku pun dah taknak pening kepala pakai macam2 template. yang ni senang je, semua dah tersedia, korang godek2 je...

14 Jun 2010 pada 12:57 PG

@Zack Zaifull
Thanks kongsi info...
Nanti nk try jgk la...

14 Jun 2010 pada 12:10 PTG

yaaaaaaa

blog ruti guna ni..hahaha

14 Jun 2010 pada 12:50 PTG

@rutikeben
mmmmm...memang cantik.

14 Jun 2010 pada 1:04 PTG

hai...jenjalan here......layout tak hilng iya ganti dengan template design...ia mesra pengguna...hoho

14 Jun 2010 pada 1:39 PTG

ada jer fungsi layout kat situ...tekan jer back to aper tah kat atas tu..

14 Jun 2010 pada 1:42 PTG

@faye
Ya....dah tahu, thanks...

@black_mel
Dah cuba2 dah, mcm best plak main testing2 ni....
Mana ko pergi? lama menghilang...

14 Jun 2010 pada 1:58 PTG

wow..da lama xmasuk blogspot sejak tukar guna mp...tp memang lg mantap la..nanti2 kena explore g ni..

14 Jun 2010 pada 2:13 PTG

@::g3n::
Dah lama x masuk blogspot? guna mp? ke wp?
url pun dah bertukar ke?

14 Jun 2010 pada 11:00 PTG

sebelum ni blog agak cacamarba tp skang gune yg baru tu..tp berzaman gak nk pikir letak code nuff..and bile post kt facebook,kluar code,xkuar ayat2 entri

15 Jun 2010 pada 1:59 PG

memang perasan juga perubahan tu.. tapi tak perasan pula layout yg hilang.. sebab sebelum ni mmg jarang guna fungsi layout.. selalu guna Page Elements dan Edit HTML tu je..

15 Jun 2010 pada 9:51 PG

@buyat(bebola tomato)
Ya ka? ada nk kena setting semula ke kat kod html?

@kulanz
Ni mesti jarang2 ubah gadjet ni sebab tu x perasan Disign dah ganti tempat layout....

20 Ogos 2010 pada 2:47 PTG

ubah color dan peletakkan tidak menjahanmkn blog tp tukar template byk kemungkinan akn brlaku...sesetengh widget akan ilang..apa2 pon kn save template dl...sya blaja dr kesilapan2 yg tk pernah dijangka...he3...

20 Ogos 2010 pada 2:53 PTG

@Adisaufi
Ya betul tu.....sama la.saya pun dah byk kali tukar template. Try and error...kalau berani mencuba dan belajar dari kesilapan, InsyaAllah kita akan terus berjaya. Skrg ni dah x risau ttg semua tu...sbb dah tau godek2 sikit2.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved