Gara-gara Nak Cepat.

on Selasa, Mei 14, 2013

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia...

Pagi ni giliran aku untuk hantarkan anakku ke Pra Sekolah. Biasanya kalau hubby kena standby atau ada breakdown sampai ke pagi, aku la yang akan ambil alih tugas sebagai mak supir.

Kalau aku yang hantarkan, pastinya kami akan keluar sekitar jam 7.10 ke 7.15 pagi. Satu sifat aku yang sukar nak ubah adalah "cepat". Semuanya aku nak cepat maka kalang-kabut la jadinya... Nak kejut anak, mandikan anak, siapkan anak (anak yang sorang ni malas nak buat sendiri atau dalam bahasa mudah malas nak berdikari). Yang kecil pulak merengek nak dibelai.

Apabila semuanya sudah siap dan enjin kereta pun telah dipanaskan, aku bawa anak-anak naik kereta untuk ke sekolah. Sampai sahaja di pertengahan jalan, anakku bersuara....

"Ibu....."
"Kenapa? Tertinggal beg sekolah ke?"
"Bukan. Along terlupa nak pakai kasut sekolah..."

MasyaAllah....jam di tangan menunjukkan 7.20 pagi. Tak sempat lagi dah kalau nak berpatah balik sebab jalan tu nak kena U-turn jauh di hadapan dan apabila berpatah balik, kena U-turn semula jauh di belakang sebelum sampai ke rumah.

"Tak pa la Along, nak buat macam mana, kita dah lambat ni. Kalau cikgu tanya, bagitau je Along lupa..."

Itu je jawapan yang boleh aku berikan...
Dia pun tau sarungkan saja masuk ke kaki...Kalau ke sekolah bersama abahnya, tak pernah pulak terlupa nak pakai kasut sekolah.

Pengajarannya: Jangan buat kerja terburu-buru dan pastikan semuanya lengkap sebelum melakukan perkara lain.
Ranking: 5

2 comments

14 Mei 2013 11:24 PG

bahaya tu kalau diamalkan selalu..

14 Mei 2013 1:37 PTG

Kemalangan boleh berlaku kerana tergesa-gesa. Berhati-hati di masa hadapan.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved