Tersalah Destinasi....

on Sabtu, Jun 05, 2010

Salam...

Seperti kebiasaan, blogwalking menjadi pilihan utama untuk mencari trafik selain dari mengeluarkan entry terbaru. Tanpa blogwalking, kita umpama katak di bawah tempurung seperti aku suatu ketika dahula apabila broadband selalu buat hal. Nak masuk blog sendiri pun susah, apatah lagi nak buka blog kawan-kawan.

Apabila setiap hari kita berjalan dari blog ke blog, sekurang-kurangnya kita tahu apa yang terjadi di sekeliling kita. Tetapi apabila tiga atau empat hari kita meninggalkan dunia blog buat seketika (mungkin aku seorang yang pernah rasa), terasa seperti sudah lama kita ketinggalan dengan segala informasi yang dikeluarkan oleh rakan blogger.

Sesudah aku melalut entah ke mana, inginku kembali pada tajuk asal. Hari semalam aku rajin untuk singgah dan mengomen entry rakan-rakan blogger. Hari ini pula, aku rajin buat blogwalking dan sekadar tinggalkan jejak. Tetapi hari ini banyak pula aku melencong ke tempat lain (blog lain)yang tidak dikehendaki.

Lazimnya kita akan klik di shoutmix atau cbox blog kita atau blog lain untuk ke blog seterusnya. Hanya sedikit kesilapan huruf dalam url atau link, kita akan jauh melencong. Tanpa disengajakan dan tidak disedari, kadang-kadang ada diantara kita yang silap taip. Biasa la, manusia tidak lepas dari melakukan kesilapan.

Perkataan blogspot.com apabila tertaip menjadi blogpsot.com atau blogpot.com, kita akan dibawa terus ke blog Mega site of Bible Studies and information tidak kira apa pun permulaannya atau url di awalnya.

Contonya:

http://katakdibawahtempurung.blogpot.com

atau

http://tersalahdestinasi.blogpsot.com

Ranking: 5

8 comments

5 Jun 2010 pada 12:34 PG

selalu juga tersesat ke sana.. 1st time betul2 heran sebab nama kwn tu muslim, tapi blog dia camtu.. sekali diteliti rupanya url salah.. tapi terfikir pula.. macam set url tu kan, harap orang silap..

5 Jun 2010 pada 8:09 PG

wa..xsangka pulak akan dibawa ke webpage yg sama walaupun alamat berbeda2.. dasat gak dorg ni..byk btul domain dorg bli.

satu penemuan yg hebat ni kak..saye pun xtau sblm ni

5 Jun 2010 pada 10:08 PTG

@kulanz
A'a, iza pun dulu terkejut jgk. Mana mimi, bg salam tp blog dia mcm tu. Siap fobia nk klik kalau mimi tinggalkan url blog dia. Bila tgk btul2, baru perasan.

@Tanpa Nama
Ya la, ada duit apa sahaja boleh buat.

5 Jun 2010 pada 11:31 PTG

haa ada gak tersasul tapi tolong perbetulkan baru jumpa... yang tak berkenaan tu tayah layan le

6 Jun 2010 pada 12:13 PG

salam ziarah ukhwah
antara bloggers..
جزاك اللهُ خيراً‎

6 Jun 2010 pada 10:38 PTG

tersalah jalan ke? nasib baik boleh lagi balik ke pangkal jalan.huhu..
pasal blogwalking tu betul gak...
selalu gak wat dulu...
tapi skang ni speed da cibai skit...
nak masuk blog sendiri pun kene tunggu lama...
pe lagi nak masuk blog org lain ma...
ni prob gune broadband ni...

8 Jun 2010 pada 11:19 PG

oOowh..slh taip upenye.tkejut gk bile masok blog cmtu..hee.thanx for info ^^

9 Jun 2010 pada 3:54 PG

pernah beberapa kali jadi mcam ni..so kena igtkan dekat yg tinggal link tu la..supaya tak buat lagi..hehe

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved