Kobis Oh Kobis.

on Sabtu, Jun 15, 2013

Assalamualaikum,
Salam Sejahtera, Salam 1 Dunia.

Siapa suka makan kobis?
Kobis ni ada kebaikan dan ada keburukannya. Kalau nak tau lebih lanjut, boleh tanya pakcik google.


Aku memang tak suka makan kobis tapi kadang-kala termakan dan tertelan sebab dihiris kecil. Pernah aku bagitau pada hubby tentang keburukan kobis tapi hubby ku dan orang yang seangkatan dengannya tak percaya. Jadi, apa boleh buat? Hati orang tak boleh nak paksa kan...biar la si luncai terjun dengan labu-labunya..(apa kena-mengena dengan si luncai, labu-labu dan kobis? entah la...)

Masa kecil-kecil dulu pun, mama aku suka beli 1/4 hirisan kobis dan disuruhnya aku buka sehelai-sehelai ketika membasuh. Dulu kan susah, kena la berjimat-jimat. Kadang-kadang ambil 3 ke 4 helai sahaja untuk digoreng dengan nasi.

Hubby ku pulak suka beli sebiji untuk dibuat sayur atau coleslow. Aku tolong masakkan saja...Apa yang aku nak ceritakan ni, moga diambil perhatian pada yang suka makan di luar atau makan kedai. Kalau masak di rumah, dah tentunya sayur dibasuh sebersihnya tapi di kedai, siapa tahu kan?

Kadang-kadang tukang masak di kedai basuh sebiji kobis dan dengan cepat terus hiris halus. Nak tau apa aku jumpa ketika aku buka sehelai-sehelai kobis yang di basuh? Ada beberapa ekor cacing tanah di setiap cerok dan pelusuk kobis. Ketika tu terbayang la macam mana kalau makan di kedai, tukang masak hiris cepat-cepat dan masukkan ke dalam kuali? Maka makan la kita sayur kobis beserta hirisan cacing tanah. Sila jangan muntah.....

Kalau ulat dalam buah boleh dimakan (ada ke yang sanggup makan kalau tau ada ulat?), cacing dalam sayur macam mana pula? Ohh tidak...
Ranking: 5

5 comments

19 Jun 2013 10:14 PTG

Saya pernah jumpa hirisan cacing tanah bersama sama kubis dalam burger......

20 Jun 2013 3:57 PG

Salam..
ermm..antara sayuran yang saya tak suka..
lebih gemar sayuran hijau je..huhu

20 Jun 2013 10:07 PTG

@Tokan
MasyaAllah...dapat bayangkan perasaan anda ketika itu...

20 Jun 2013 10:08 PTG

@Zulkbo zulkboCom
W'salam..
Saya pun..hehe..

Catat Ulasan

Terima kasih kerana mengunjungi Teratak Usang serta meninggalkan komen di sini

 
© TERATAK USANG All Rights Reserved